Gå till innehåll
tisdag 07 juli 2026
motorpsycho

Val av motor

Rekommendera Poster

tjäna

Har fått tillgång till en båt. Närmare bestämt en Terhi 440 troligtvis 80-tal. Alltså en roddbåt utan styrpulpet.

Jag ska nu hänga en snurra på den. På infoplåten står det max 10 hk. Men jag tycker att det verkar lite klent. Borde man inte kunna hänga på en 15hk utan problem? Akterspegeln ser stabil ut med plåt där man skruvar fast motorn.

Den ska ha även ha kort rigg. Gör det så mycket om man sätter på en med lång rigg?

Redigerad av motorpsycho
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddbåtar är inte gjorda för att gå fort. Det blir inte bättre med starkare motor, dom gräver bara ner sig i aktern. Jag har själv en likadan Terhi 440 som köptes begagnad med en Johnson 9,9 hp som jag använde under några år. Förra året provade jag med en Evinrude 4,0 hp , lite lägre toppfart men går bättre i sjön. I år har jag testat med en Mercury 2,2 hp , i princip samma toppfart så länge inte sjön blir grov men betydligt mer vibrationer då Mercuryn är encylindrig. Jag har alla motorerna hängande startklara i garaget så jag kan välja vilken jag vill nästa sommar, men det lutar åt att det blir Evinrude 4,0 hp. Vill Du åka fort så bör Du nog köpa en båt med planande skrov men vid ca 5-6 knop är Terhi 440 en båt som går fint i sjön även med last.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack claes.

Jag köper resonemanget. Mitt primära intresse är inte att åka snabbt utan att ha den som fiskebåt. Då jag håller till ute vid kusten, närmare bestämt ute vid Singö i Roslagen så kommer jag röra mig på förhållandevis stora ytor. Jag föreställer mig att det skulle ta ganska lång tid att röra mig mellan olika fiskeställen med exempelvis en 5hk. Särskilt om man är 2-3 pers. Jag har fått den här båten och har inte pengar eller ork att köpa en annan.

Men är det liten notor som gäller så är det väl det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...