Gå till innehåll
lördag 02 augusti 2025
Gäst BonusVita

Målarfärg

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

0,4mm!!?? Möjligen 4mm men även det låter tunnt.

Ja, naturligtvis... 0.4 cm menar jag ju...

Jag har mätt på flera ställen med skjutmåttet, och 4 mm är svaret! Tyvärr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,4mm!!?? Möjligen 4mm men även det låter tunnt.

Ja, naturligtvis... 0.4 cm menar jag ju...

Jag har mätt på flera ställen med skjutmåttet, och 4 mm är svaret! Tyvärr...

4 mm är rätt ok om det är en sandwichkonstruktion.

Det där med cm och mm är vanskligt. Vis av skada skriver jag alltid alla mått i millimeter nu för tiden.

Jag är ju i grunden installationselektriker.

När ABBA (dom som gör "Kalles kaviar" och andra fiskkonserver) byggde ut sitt bergrum med två tunnlar, hade jag det installationsjobbet. En bergvägg i en tunnel är ju inte som en gjuten betongvägg. Skulle sätta upp två stora elcentraler på tunnelväggen. För det behövde vi 4 st stålkonsoller. 

Man försökte ju få till en sån liten konstruktion som möjligt. Jag har för mig att måtten var 40mm, 70 mm och liknade. Ett mått var dock 450 mm.

Jag gjorde en skiss och lämnade in till en mekanisk verkstad. Killen som tog emot den kallades allmänt "smen" pga sitt yrke. Han var en argsint man som man var en aning rädd för. Han var bl.a. fotbollsdomare - inte för att det var pga argsintheten, men jag tror att han ingöt mycket stor respekt hos de spelare vars matcher han dömde.

När jag efter några dar åkte för att hämta konsollerna var "Smen" bekymrad. De som skulle va 40 cm och 70 cm  var det inget problem med, men den delen som skulle va 4,5 meter hade han inte gjort för han misstänkte att det var fel.

Jag blev tvungen att erkänna att jag mätt i mm men skrivit cm. Det var den enda gången jag såg "Smen" skratta. Han fick göra om allt ihop.

Fast jag har en händelse när "Smen" blev arg på mig.

Det hade brunnit i fiskebåten "Nylands" maskinrum. Det innebar ju en massa arbete för en rad olika yrkesgrupper. Jag jobbade uppe i styrhytten och min arbetskompis Åke var nere i maskinrummet. Maskinrummet kunde man nå via en stege från en lucka i styrhytten.

"Smen" kom in och frågade om jag hade en liten skiftnyckel. Jag hade en 1;an skiftnyckel i bakfickan men min verktygslåda stod i bilen. För mig är en liten skiftnyckel en 00;a.  Åke hade dock sin verktygslåda i maskinrummet, så jag hänvisade till honom. 

Smen kommer upp från maskinrummet med en 1;ans skiftnyckel och fick se att jag hade en 1,ans skiftnyckel i bakfickan. Då blev han arg på mig för att jag lurat honom att klättra ner i maskin helt i onödan. han var ju dessutom en gammal man, även om han var vältränad.

För mig är 1;ans skiftnyckel en stor skiftnyckel - vi hade nog en storlek större på verkstaden, men den varv sällan man behövde. En liten skiftnyckel  är för mig en 00;a.

För "Smen" var en 1;ans skiftnyckel liten. En stor skiftnyckel var väl en som var meterlång.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...