Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Sail32

nytt elsystem

Rekommendera Poster

Jag håller på att göra om elen i segelbåten. Har skaffat en ny 20A fast laddare och undrar nu följande: 1, Vill gärna avsäkra kabeln, kan jag sätta och - kabeln på kopplingsplintar och efter huvudbrytare istället för direkt på batteriet ( blir lite snyggare ).? 2,Har även en batterimätare med tillhörande shunt. Denna skall monteras direkt på minuspolen , känns lite utsatt där, vill därför flytta den till en bättre plats och sätta kabel emellan , blir det mätfel då tro ? 3, Har även solceller.påverkas något av detta om man samtidigt laddar med 230V laddaren? 4, I elcentralen sitter 2 st 10A enpoliga säkringar. 1 för fasen, 1 för nollan beroende på hur kontakten i stolpen är vänd. har hör att om nollan saknas , dvs i mitt fall löst ut kan batteriladdaren gå sönder. Finns någon sanning detta eller MÅSTE man ha 2-poliga brytare? 5,Hur mycket bättre är egentligen förtennta kablar, ärligt? Tacksam för svar till en velig hobbyelektriker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

1. Batteriet bör avsäkras så nära batteripolen som möjligt. Detta för att säkringen är till för att skydda mot kabelbrand. Om man vill vara riktigt nojig så bör den osäkrade pluskabeln vara kortare än avståndet till minuspolen/annan minuspunkt i närheten. 2. Beror lite på hur inkopplingen till instrumentet görs, görs det korrekt kan du flytta shunten. 3. Nedå, du får ju laddning när du kör motorn också. 4. Vet ej, i de flesta fall så gör det inget. 5. Kabeln i sig är inte bättre, men anslutningspunkterna oxiderar inte. Ren koppar kan bli ordentligt oxiderad med tiden. Använder du icke förtennad kabel är det en bra ide att förtenna änden själv med lödpenna o lödtenn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...