Gå till innehåll
fredag 18 juli 2025
raol

Försäkring för en liten jolle/roddbåt?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa mig en liten, liten jolle/roddbåt för att kajka runt i här nere i Gbg, så jag slipper åka två timmar till Hunnebo så fort jag vill ut på vattnet. Det kommer att handla om en liten sak på under tre meters längd i så fall. Den ska jag ha löstagbara hjul på så den blir sin egen båtkärra och jag förvarar den på min uteplats när jag inte är ute i den.

Nu är frågan: behövs en båtförsäkring? Jag är inte rädd för att den ska bli stulen, utan det är tredjepartsförsäkringen jag undrar över. Om, mot förmodan, nåt skulle hända när jag är ute med den, och nån annan, eller nåt annat, skadas. Kan man försäkra så små flytetyg? Ska man? Eller täcks det av hemförsäkringen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en utmärkt fråga att ställa till ditt försäkringsbolag.

Men nej, jag tror inte du ska behöva försäkra den, men kolla med ditt bolag....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Folksam och i min hemförsäkring ingår tillägg för småbåt upp till 80000kr,jag betalar 20kr extra i månaden för en båt värd ca 15000kr

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av att fråga kundtjänsten på försäkringsbolag. Man får olika svar varje gång man frågar, ungefär, och det är inte alltid svaret stämmer med de försäkringsvillkor jag hittar på bolagets sida. Jag litar inte på det längre, helt enkelt.

På den segelbåt jag delar med mina två bröder har vi en separat båtförsäkring helt frikopplad från våra individuella försäkringsbolag.

Och det är som sagt skade/riskförsäkringen jag är ute efter, inte stöld (totalvärdet kommer att vara en bråkdel av självrisken).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...