Gå till innehåll
måndag 15 september 2025
AJ17

Motorstrul - slut på ideer....

Rekommendera Poster

Har just köpt en begagnad lite båt med en Suzuki DT15 motor.

Har haft lite olika problem med motorn som jag försökt lösa mha google och forum som det här. Kan inte så mycket om motorer själv.

Symptomen just nu är att motorn är svårstartartad. När den går igång kan den gå på tomgång ganska bra. Ökar man varvtalet så dör den. Försöker man köra båten dör den när man belastar motorn.

Har, utifrån och inåt, försökt med följande:

1) Bytt bensinslang och blåsa (den var gammal och hård)

2) Rengjort bränslefilter (oklart hur bra, den verkar vara en helgjuten lite sak direkt på slangen)

3) Bytt membran i bensinpumpen

4) Rengjort förgasare

5) Bytt packning till valvet/huset med flottören (vad det nu kan heta)

6) Bytt tändstift

7) Kollat gnista på båda tändstiften (oklart hur bra, fick hjälp och det gjordes en okulärbesiktning med båten i vattnet)

Har även bytt impeller eftersom kylningen inte fungerade från början, men det har nog inte med saken att göra.

Nu har jag slut på idéer ... någon annan som har något som man kan kolla/byta?

Lite tveksam till att blåsan på bensinslangen blir mjuk. Man kan pumpa fram bensin och sedan när motorn går är blåsan ganska mjuk och det går att pumpa fram mer bensin ... ska det vara så?

Och luftventilen på soppatanken är öppen, ja.

/Newbie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Update: Byte för säkerhets skull soppa, även om den var relativt ny. Fick igång båten och den gick ok även på högvarv. Tog en testsväng 3-4 minuter och det gick bra. Toppade ca 20 knop, vilket är som det brukar. Hämtade en passagerare, körde ut igen och då svarade den inte på gaspådrag. Sen dog den. Nytt nu var att motorn var extremt varm. Rykte och luktade och fräste när jag droppade vatten på den.

Impeller som sagt bytt och skvallerstråle finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...