Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
PeterJokkmokk

Nyinstallerad Mercury Bigfoot 30hk EFI startar ej

Rekommendera Poster

Jag har precis installerat en helt ny Mercury Bigfoot 30hk EFI utombordare i min båt, med ratt och fjärreglage. Jag har också köpt till och monterat stöldlås (Mercury TDS) och Tachometer (SmartCraft).

 

Jag är helt grön på detta med båtar och motorer, men någorlunda van att installera elektronik och annat. Jag har följt alla manualer och checklistor till punkt och pricka (tror jag) och tycker att allting sitter som det ska.

 

Nu till problemet: Motorn startar inte.

 

Jag lägger reglaget i neutralt läge, vrider om till RUN och sedan till START. Startmotorn går men motorn startar inte, och det känns som att det beror på att bränslepumpen inte går igång.

 

När nyckeln står i RUN så hörs nämligen ingenting från bränslepumpen. Det är ju normalt i EFI-motorer att bränslepumper slår igång i någon sekund, men här händer alltså ingenting.

 

Jag har kollat följande:

- Alla säkringar är hela.

- Nödstoppen/snöret sitter i RUN-läge.

- Motorn verkar inte sur.

- Tiltmotorn funkar.

- Startmotorn funkar, har provat i 10 sek.

- Bensin kommer till filtret när man primar.

 

Allt är helt nytt och verkar sitta som det ska. Jag är inte helt säker på att jag kopplat ihop alla kablar mellan reglage, junctionboxar, stöldsystem och tachometer rätt - men vad jag förstår så ska man ändå kunna starta motorn.

 

Vad göra?

Är det något uppenbart jag missat?

Hur kan jag felsöka bränslepumpen?

 

Tacksam för hjälp, vill inte ringa båtfirman bara för att åka dit på något enkelt nybörjarmisstag... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte heller så haj på detta men det är inte Mercury TDS som spökar, går det att koppla bort det och prova utan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänkte också TDSen, för jag har inte fått den att fungera ännu. Men enligt alla manualer så ska det gå att starta motorn även om man inte "låst upp" TDSen, dock ska varvtalet då vara begränsat. Så jag tror inte det beror på den, har dessutom kopplat bort både TDS och Tachometer.

 

Tror felet ligger i att bränslepumpen inte verkar fungera som den ska, verkar liksom helt död.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja inte meka för mycket bara... Det är lätt att börja leta efter spöken när man felsöker är min erfarenhet. Kolla stift och framför allt mät bränsletryck. Har du gnista och korrekt tryck startar motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu funkar allt det var jag själv som var boven . Hade haft lös den rektangulära kontakten som sitter på framsidan mellan säkringarna , och förstås varit slarvig när jag satt tillbaka den

så nu är allt bra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul!:) Som jag var inne på är det inte alltid så svårt som man gör det till. Hoppas den går som du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...