Pekka_j 0 Postad 13 Juli , 2014 Har en mariner 4hk utombordare. 4-taktare, som titeln säger. Jag har den på min segelbåt och fick den på köpet när båten införskaffades. Den är väl ca 8 år gammal. Förra ägaren har årligen servat motorn enligt egen utsago och inte haft problem med den. Den har fungerat klockrent hittils i min ägo, vilket är ett par månader...tills nu! Nu till problemet. Motorn vill i 99 av 100 fall inte starta. Har provat allt! Startgas, nya stift, kontrollerat ledningar etc. Fanstyget får soppa då stiftet blir blött. Kollat förgasaren som inte verkar skitig. Min gissning nu är CDI-boxen. Varför? Jo för att motorn, när den väl bestämmer sig för att starta efter femtielva försök går som en klocka. Jämt, tyst och totalt utan krångel. Så fort jag slår av motorn, väntar 10 minuter och i min enfald tror att det ska fungera...så vill den såklart inte gå igång igen. Med startgas kan den hosta till tre-fyra gånger och hoppets låga tänds, men icke! Då jag inte är intresserad av att betala 900kr i timmen för felsökning av motorn, vilket jag anser vara hutlöst (Konsulterat en marinmotorrep i Stockholmsområdet) vänder jag mig hit för hjälp. Kan mycket lite om just utombordare och vill inte byta saker i onödan. Ska jag satsa på att byta boxen eller kan jag utesluta eller pinpointa felet på något sätt? Tips, tricks och råd mottages tacksamt då jag har ny båt och vill vara på sjön så mycket som möjligt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 14 Juli , 2014 Kolla stoppknappen så den inte hänger sig eller något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pekka_j 0 Postad 14 Juli , 2014 Kolla stoppknappen så den inte hänger sig eller något. Tack för tipset! Det känns som att det borde vara något annat, när jag väl fått igång fanskapet har jag inte rört stoppknappen alls. Sist den gick igång var efter att jag öppnat förgasaren och torkat ur den. Rent spontant tänker jag att det kan vara motorn som bestämt sig för att starta och för att jag petat i förgasaren så tillskriver jag just förgasaren felet. Har inte testat styrkan på gnistan men som jag förstått finns det billiga spänningsprovare att köpa. Är detta månne en väg att gå? I mörker ser jag klart och tydligt gnistan, så icke i dagsljus.. Som ni märker är jag novis. Gillar däremot att lösa saker själv, för hur får man tag i en svindyr marinservice när vinden mojnat och motorn strular ute på sjön? Ni förstår vad jag menar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser