Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Reiting

Yanmar 1 GM10

Rekommendera Poster

Är det någon som kan ge tips om hur man avluftar enklast bränslesystemet i en Yanmar 1GM10. Jag har ingen aning om var avluftningsskruven sitter. Skall man använda en oljebytare med vacuumpump? Eller kan man lufta systemet bara genom att öppna en avluftningsskruv?. Bytte impeller - någon sade till mig att det är viktig med rotationsriktningen , kunde ej se någon skillnad på skovelvingarna. Är det någon som vet? :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kalle

Har själv en 1gm10 och avluftningsskruven sitter ovanpå bränslefiltret. Bara att skruva upp den några varv tills du ser ett hål i skruven. Pumpa sedan på den manuella bränslepumpen tills det kommer diesel ur skruven. Dra åt skruven. Klart! Om du kört slut på soppa behöver du nog oxå lyfta på spridaren så att det finns soppa där oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket det låter ju enkelt. Jag undrar bara om alla motorer har en handpump. Har inte sett någon sådan. Tanken sitter i min båt högre än motorn kan det vara sjävtryck? Sorry jag frågar såna dumma frågor, men jag köpte båten i höstas och håller på att lära mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kalle

Handpumpen sitter under den första bränslepumpen. Den ser ut som en liten spak som man för upp och ned.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31

Varför måste man lufta vid spridarna också? Har inte fått någon förklaring till detta men det är kanske för att det anses självklart. Har kommit på det nu. Om spridarna är helt OK så släpper de inte fram bränsle föränn trycket är uppe i en massa Pascal. Om då en luftpelare ligger i ledningarna från insprutningspumpen så kommer trycket aldrig upp i avsedda värden. Och ingen soppa tränger fram vid spridarna. Luftpelaren bara trycks ihop som en fjäder. Skulle tro att en bra backventil skulle fixa detta men har den också luft så funkar det nog inte. Så det gäller att släppa fram lite soppa uppe vid spridarna genom att lätta på röranslutningarna där. Mina senaste spekulationer Vårvindar friska .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...