Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
martin_tre

Missljud B20

Rekommendera Poster

Jag har försökt ställa ner tomgången på min gamla B20. När jag kommer ner under 1000rpm så börjar motorn utstöta pysande ljud med jämna mellanrum. Låter lite som Darth Vader. Ju längre jag ställer tomgångsskruven desto mer frekvent blir ljudet.

Vad är det som låter, och är det något problem med att ställa tomgången så lågt så att det låter?

 

Finns en film på länken under, är lite svårt att höra på den, men hjälper kanske lite.

https://www.dropbox.com/s/ehwe4n8678mgio9/MOV_2304.mp4

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Vänta lite nu....Det där är väl ingen marinmotor ?

Tycker mej se en bil vattenpump på motorn. Är det månne denna som låter ?

 

 

Här har du en B20 marin

http://i1.ytimg.com/vi/P0qQtj8qFmU/hqdefault.jpg

Redigerad av otyg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som något är löst i kraftöverföringen.

Vad händer när du lägger i fram el back? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vänta lite nu....Det där är väl ingen marinmotor ?

Tycker mej se en bil vattenpump på motorn. Är det månne denna som låter ?

 

 

Här har du en B20 marin

http://i1.ytimg.com/vi/P0qQtj8qFmU/hqdefault.jpg

 

 

Det sitter en marinkonverterad biltopp.

Vattenpumpen har jag pluggat och satt dit då den tidigare pluggningen av hålen inte höll tätt.

Så det går inget vatten genom pumpen. har iof inte kollat om det är ifrån denna som ljudet kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som något är löst i kraftöverföringen.

Vad händer när du lägger i fram el back? 

 

Vad menar du med kraftöverföringen?

Ljudet finns där oavsett om jag har växeln eller friläget i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Låter som något är löst i kraftöverföringen.

Vad händer när du lägger i fram el back? 

 

Vad menar du med kraftöverföringen?

Ljudet finns där oavsett om jag har växeln eller friläget i.

 

Han menar axlar och kardanknutar till drevet. Om det är något där så låter det hela tiden, eftersom allt rör sig så länge motorn är igång. Växelhuset finns ju i slutet av "drivlinan" längst ner på drevet.

 

Men jag tycker det låter som ljud från ventilspelet. Antingen att det är för stort spel nånstans, eller att oljesmörjningen inte är tillräcklig till någon av ventilerna. Det kan förklara att ljudet hörs mer ju lägre varvtalet är. Dels så maskerar ju högre varvtal många småljud, dels så blir det alltid lägre oljetryck vid låga varvtal. Öppna ventilkåpan och kika på vipparmar, ventilspel osv. Kolla hur välsmort det ser ut, och hur stort ventilspelet är ifall nån ventil avviker från kollegerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilspelen ställdes in med bladmått innan sjösättningen i år så det borde vara rätt.

Oljessmörjningen ska jag kolla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilspelen ställdes in med bladmått innan sjösättningen i år så det borde vara rätt.

Oljessmörjningen ska jag kolla på.

De där maskinerna har alltid varit lite rassliga i ventilerna, men kolla spelet igen för att se om det inte är kamaxeln som har slitits ner, krokiga stötstänger, mät upp så att ventilerna öppnar tillräckligt.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Ventilspelen ställdes in med bladmått innan sjösättningen i år så det borde vara rätt.

Oljessmörjningen ska jag kolla på.

De där maskinerna har alltid varit lite rassliga i ventilerna, men kolla spelet igen för att se om det inte är kamaxeln som har slitits ner, krokiga stötstänger, mät upp så att ventilerna öppnar tillräckligt.

 

 

Kalle

Nu var det ju det vinande ljudet som efterfrågades och var det möjligen kunde komma ifrån. Rassel och småknack finns ju i varenda b20. Vinande ljud beror på luft och är inte mekaniskt.

 

Ta gärna och använd händerna för om möjligt känna var det blåser.drar eller suger ifrån.

Tryck till och lyssna om det försvinner.

Redigerad av otyg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...