Gå till innehåll
lördag 26 juli 2025
Sensanator

Förgasaren läcker bensin, tips? Utombordare Suzuki 25dt (tvåtakt) årsmodell 93

Rekommendera Poster

Hej,

Efter många om och men så lyckas jag fanimej inte fixa det här på egen hand, därför vänder jag mig till er. 

Det hela började med att jag förra året började få problem med att varvtalet gick upp och ner osv, den gick dåligt helt enkelt. Ibland gick den bra, ibland inte. Jag gjorde lite felsökning och tog av kåpan en dag när den krånglade och upptäckte att det läckte (forsade) ut bensin från den översta av de tre förgasarna (den är trecylindrig). 

Jag tog då upp båten och började plocka isär förgasaren och kollade packningar osv, ingenting såg dåligt ut direkt. Jag bytte en packning mellan övre och undre delen av förgasaren, samt pillrade och justerade flottören. Efter att ha justerat flottören ca 10 ggr i olika lägen och startat fick jag tillslut till det (trodde jag). Det läckte inte och jag skruvade ihop allt och la i båten i sjön igen. 

Jag var glad över att jag fixat problemet, men efter någon tur senare så började samma fel inträffa. Jag öppnade då kåpan och fann till min förskräckelse att den mellersta förgasaren hade började läcka. Jag blev förbannad och tänkte att nu lämnar jag in skiten på verkstaden i vinter istället. 

Vintern gick, han på verkstaden körde den i timmar och den fungerade felfritt. Han sa att han ej kunde göra något då den fungerar som den ska när han prokört. Jag hade påtalat problemet och han visste att den fungerar bra ibland. I Juni bestämde jag mig för att hämta ut den, han hade sagt att han skruvat fast några skruvar som satt löst samt justerat tomgångsskruvarna. Jag hoppades på att det gjort det, även fast jag var mycket skeptiskt. 

Tog hem motorn igen, köpte ny tank och slang för att utesluta att det var det som var problemet, la i båten och den gick bättre än någonsin. 

Andra gången jag skulle ut och fiska började problemet igen på hemfärden. Tog loss kåpan och ser att den översta förgasaren läckte igen. 

Det verkar som att det börjar läcka efter att jag varit ute några timmar och kört. 

Vad fan kan det vara för fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Efter många om och men så lyckas jag fanimej inte fixa det här på egen hand, därför vänder jag mig till er. 

Det hela började med att jag förra året började få problem med att varvtalet gick upp och ner osv, den gick dåligt helt enkelt. Ibland gick den bra, ibland inte. Jag gjorde lite felsökning och tog av kåpan en dag när den krånglade och upptäckte att det läckte (forsade) ut bensin från den översta av de tre förgasarna (den är trecylindrig). 
Jag tog då upp båten och började plocka isär förgasaren och kollade packningar osv, ingenting såg dåligt ut direkt. Jag bytte en packning mellan övre och undre delen av förgasaren, samt pillrade och justerade flottören. Efter att ha justerat flottören ca 10 ggr i olika lägen och startat fick jag tillslut till det (trodde jag). Det läckte inte och jag skruvade ihop allt och la i båten i sjön igen. 
Jag var glad över att jag fixat problemet, men efter någon tur senare så började samma fel inträffa. Jag öppnade då kåpan och fann till min förskräckelse att den mellersta förgasaren hade började läcka. Jag blev förbannad och tänkte att nu lämnar jag in skiten på verkstaden i vinter istället. 

Vintern gick, han på verkstaden körde den i timmar och den fungerade felfritt. Han sa att han ej kunde göra något då den fungerar som den ska när han prokört. Jag hade påtalat problemet och han visste att den fungerar bra ibland. I Juni bestämde jag mig för att hämta ut den, han hade sagt att han skruvat fast några skruvar som satt löst samt justerat tomgångsskruvarna. Jag hoppades på att det gjort det, även fast jag var mycket skeptiskt. 
Tog hem motorn igen, köpte ny tank och slang för att utesluta att det var det som var problemet, la i båten och den gick bättre än någonsin. 
Andra gången jag skulle ut och fiska började problemet igen på hemfärden. Tog loss kåpan och ser att den översta förgasaren läckte igen. 
Det verkar som att det börjar läcka efter att jag varit ute några timmar och kört. 

Vad fan kan det vara för fel?

Nu vet inte jag hur dina förgasare är uppbyggda, men har du ett flottörhus så måste den nästa hänga sig, den flödar över helt enkelt. Verkstaden, plockade han isär förgasarna och ultraljudstvättade allt? 

Bensinen idag är inte bensin utan bränsle med en massa skittillsatser. Innan varje vinterförvaring så skall man tömma förgasarna helt så det inte bildas en beläggning som gör tex. flottören fastnar och skickar på mer bränsle ifrån trycktanken än vad som behövs.

Min tanke, kanske fel men ett tips. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej o välkommen till forumet!

Kan i din beskrivning inte se att du bytt "nålventiler" i förgasaren (-arna)?
Har förmodligen du eller meken redan gjort men jag blir tvungen att fråga. (Alltså för tydlighets skull är nålventilerna de där som flottörerna stänger vid sin givna nivå. Sådana slits och blir med åren osäkra.)

Att byta packning mellan flottörhus och dess ovandel hjälper knappast, för det måste ändå alltid finnas en kanal i flottörhusets ovandel till luftinsuget och därmed omgivningen.

[Detta för att lufttrycket ovanför flottörhusets bensinnivå måste hållas lika med omgivningens för att få rätt funktion. Denna tryck-nollställning är alltså grundläggande för att munstyckena skall kunna spraya rätt bensinmängd, nåt ditåt. (Se sid 13 "flottörhuset" i denna pdf)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla flåtörhöjden, lite klena fästen för nålen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! 

Nålventilerna är nog mycket möjligt att de kärvar. Hur kan man märka ifall de är dåliga? Det är ju som sagt halvdåliga vilket försvårar felsökningen markant, då det läcker ibland. Jag hörde med verkstaden här i stan och han skulle ha 700 kr för ventilerna, vilket lät helt galet dyrt. Var tror ni jag kan få tag i billiga ventiler? Går det att laga de gamla?

Var är bästa stället för att hitta begagnade förgasare, om jag nu skulle prova och byta alltihopa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...