Gå till innehåll
fredag 27 februari 2026
seglarfreaken

Ladda direkt på kabelskon?

Rekommendera Poster

Trots ett  helt  nytt  105 ampers batteri till förbrukningsströmmen  visar  det  sig att  jag måste  ladda  batteriet vilket jag inte  behövde  göra  förut en enda  gång under säsongerna tidigare. Den nya wallasvärmaren 30 Dt visar  sig dra mer  ström än vad  jag hade väntat  mig. Men o andra sidan har inte  våran  stora solcell kunnat  leverera  så mycket  de  senaste  veckorna, kompressorkylen är  på hela tiden och vi  har  kört  den nya värmaren ovanligt  mycket.Den har oftast  gått hela  nätterna faktiskt på varierande  effekt. Nu till min frågor:

Är  det  okay att  sätta  laddarens klämmor  direkt  på batteriskorna eller  måste/bör  jag montera bort  dem varje gång jag laddar? Kan batteriet  ta skada  och få för  mycket  ström vid  bryggladdning? Solcellen är  kopplad till en Maxpover  laddregulator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inga problem med det. Laddaren om den är modern ger inte mer än kanske 14,5 volt. Varför krångla till det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min laddare fast monterad på batteriet med kabelskoanslutning via en säkring (s-panel). 

Värmaren ligger också direkt på batteriet via samma säkringspanel (8 säkringar) före batterifrånskiljaren. å länspumparna och solcellspanelerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...