seglarfreaken 55 Postad 22 Juni , 2014 Trots ett helt nytt 105 ampers batteri till förbrukningsströmmen visar det sig att jag måste ladda batteriet vilket jag inte behövde göra förut en enda gång under säsongerna tidigare. Den nya wallasvärmaren 30 Dt visar sig dra mer ström än vad jag hade väntat mig. Men o andra sidan har inte våran stora solcell kunnat leverera så mycket de senaste veckorna, kompressorkylen är på hela tiden och vi har kört den nya värmaren ovanligt mycket.Den har oftast gått hela nätterna faktiskt på varierande effekt. Nu till min frågor: Är det okay att sätta laddarens klämmor direkt på batteriskorna eller måste/bör jag montera bort dem varje gång jag laddar? Kan batteriet ta skada och få för mycket ström vid bryggladdning? Solcellen är kopplad till en Maxpover laddregulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 Juni , 2014 Ser inga problem med det. Laddaren om den är modern ger inte mer än kanske 14,5 volt. Varför krångla till det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Juni , 2014 Jag har min laddare fast monterad på batteriet med kabelskoanslutning via en säkring (s-panel). Värmaren ligger också direkt på batteriet via samma säkringspanel (8 säkringar) före batterifrånskiljaren. å länspumparna och solcellspanelerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser