Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
lekstrom

Till Prag via Elbe och Moldau

Rekommendera Poster

Hej,

 

I sommar tänker jag och hustrun ta våran Yamarin 64dc på trailer till Magdeburg i Tyskland för sjösättning i Elbe.

Därifrån har vi tänkt åka båt till Prag via Elbe och Moldau.

 

Finns det någon därute som redan gjort denna resa skulle det vara intressant att höra lite om era erfarenheter.

 

Leif

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I vilken hastighet hade ni tänkt ta er fram i kanalerna? De flesta båtar jag ser ute i kanalerna är deplacementsgående.

 

// Ulf

Redigerad av Ulf.Ason

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilken hastighet hade ni tänkt ta er fram i kanalerna? De flesta båtar jag ser ute i kanalerna är deplacementsgående.

 

// Ulf

På Elbes tyska del är det fri hastighet. På de inre vattenvägarna mäter man hastigheten i km/h.

Vi brukar ligga runt 40-50 km/h. Båten går bäst i den hastigheten.

Det är ju egentligen inga kanaler, förutom en kort bit vid Moldaus mynning i Elbe. Sen är ju floderna i Ttjeckien kanaliserade vilket innebär att det finns slussar med jämna mellanrum.

 

På tjeckiska Elbe (Labe) får man tydligen bara köra deplacementsgående max 25 km/h, vilket är en omöjlig hastighet för vår båt. 

På moldau däremot får man tydligen plana, och då måste ju hastigheten bli därefter.

 

Jag känner en viss osäkerhet kring detta och det skulle därför vara intressant att veta om det finns några med egna erfarenheter där ute.

/Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...