fippe1 3 Postad 10 Juni , 2014 Jag har en mercruiser 5,7 2bbl från 97 Jag tror att förgasaren är en Rochester, Jag har funderat på hur jag vet om förgasaren är rätt inställd, googlat runt och hittar bara för bil, det blir svårt att stoppa in en Co mätare i avgassystemet. Båten orkar nämligen inte varva mer än ca 3800rpm Har nyligen renoverat topparna och hade innan renoveringen ganska jämna värden vid kompprov bortsätt ifrån de cylindrar där packningen hade gått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 583 Postad 10 Juni , 2014 Den förgasaren har väl fasta munstycken så om ingen har varit där, byggt om den och gjort fel, så är det bara tomgångsblandning och tomgångsvarvtal som ska justeras. Man kan dessutom behöva riva den för rengöring ibland. Då köper man en "renoveringssats" med packningar och några slitdelar samt använder ultraljudstvätt eller speciellt förgasarrengöringsmedel för att få rent överallt. Har du rätt propeller? För lågt varvtal kan också bero på att motorn inte får tillräckligt mycket bränsle vilket kan bero på att det är igensatt någonstans eller att bensinpumpen är dålig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 10 Juni , 2014 Tomgången är det inga fel på, den är stabil. Jag har kollat upp och väntar på svar ang propellern om den kan vara fel. Men det är kanske inte omöjligt att soppapumpen är dålig, det är ju en mekanisk variant. När jag gasar från 3/4 till fult så blir det egentligen ingen skillnad när man kör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 10 Juni , 2014 Efter lite googlande på renoveringssats så är det inte en Rochester utan mercarb (mercruisers egna) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Juni , 2014 Ett långskott men kanske har du en kärvande anti-syphon ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djme 0 Postad 11 Juni , 2014 Tändsystemet fungerar som det skall? Behövs ju lite förtändning om det skall hända något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 11 Juni , 2014 Ett långskott men kanske har du en kärvande anti-syphon ? Tror inte ens att jag har en sådan, men skall självklart kolla upp den om det sitter en där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser