Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025
Micke-g

Vatten i tanken

Rekommendera Poster

Håller på att tömma min tank pga vatten i bensinen/gammal bensin och inser att jag inte kommer få ut allt då det är en hemma svetsad tank utan service lucka.. Måste den vara helt tom och ur torkad för att den ska kunna användas? Körde förra året med tryck tank på 22l så det hade varit skönt att kunna använda den riktiga som är på 120l

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt en oljebytarpump för att få upp vatten ur botten på min tank. Har stuckit in sugslangen genom påfyllningsrörets 90-graders-böj och fått upp i stort sett allt.

Sedan

Fyll på 1-2 liter E85, det är etanol med 15 % bensin i. Det funkar som K-sprit och tar upp vattnet som är kvar.

Sedan är det bara att tanka vanlig soppa.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör som man får ut fukt ur ett badrum, en fläkt. Bara ett litet konstant undertryck drar ut fukten ganska fort. Men använd en fläkt som inte kan tända av ångorna. kanske kan gå med en dammsugare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

No, no för dammsugare!

Jag hade en arbetskamrat som fick en eldkastare istället för en dammsugare. Luften går rakt genom elmotorn.

Om du har en gammal dammsugare så kan du förmodligen göra så att den blåser istället, kanske man kan på nya också... Det funkar.

Men fylla på 2 liter E85 är lättare.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra tips :) det är mycket att tänka på när man är nybörjare :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, nä hoppa över dammsugare om det är konstaterat att det är farligt, eller för spännande;) en billig motorrums fläkt då kanske, sådan man har på alla bensindriva inombords båtar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vågar lova att en fläkt är helt fel spår. Bensin är mycket mera flyktigt än vatten. Bensinen kommer dunsta först och lämna vattnet kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick ett fri spel och slet ur hela tanken.. Geniet som byggt tanken har inte gjort röret tillräckligt långt så det resulterar i soppa torsk även att det är 35l kvar så nu har jag byggt om den som den borde varit :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...