Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
anteolsson

Stora Yamarin 64 tråden

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vet med mig att det finns flera glada ägare till Yamarin 64:or på detta forum. Tänkte skapa en samlad tråd för att byta erfarenheter, tips och idéer.

 

Blev nyligen själv ägare till Yamarin 64 - 2011 men en Yamaha F225 - 2011. Då båten saknade stereo, klass 3 ögla på ovansidan skrov och dubbelbatteri monterades detta innan leverans.

 

Var ute två heldagar den 26-27 april (dock utan att sova över) och är helnöjd med båten. Marschar lätt 30- 32 knop och då drar den endast ca 1L/M. Har som bäst fått upp den i 46,4 knop men då slog varvtalsvarningen i vid ca 6200 v/m.

 

Pågående projekt är att montera ett extra excenterlås så jag kan ha "locket" i ruffdörren fast men ändå vikdörren öppen. Håller även på att montera en Ankarolina 35 m på styrbordsida i aktern.

 

Hoppas ni är lika nöjda med era båtar!

 

/Anderspost-90504-0-38847800-1399474205_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart med excenterlåset till ruffluckan, har inte tänkt på det. Vore trevligt med en bild på hur det blir:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart med excenterlåset till ruffluckan, har inte tänkt på det. Vore trevligt med en bild på hur det blir:)

 

Kommer med bild efter helgen. Kommer montera det direkt till höger om vikdörren. Förhoppningsvis slipper man fastna i det när man rör sig runt ingången till ruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trailar ni med 1500, 1800 eller 2000 trailer?

 

Infobladet på 6110 säger 1080kg. Vågen säger 1390kg för min 6110 med en Suzuki DF140 med tom tank, inga dynor och inget batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trailar ni med 1500, 1800 eller 2000 trailer?

 

Infobladet på 6110 säger 1080kg. Vågen säger 1390kg för min 6110 med en Suzuki DF140 med tom tank, inga dynor och inget batteri.

 

Borde inte en 1500 kg trailer räcka om den väger 1390 kg med motor. Undvika bara att traila med full tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast när man ändå trailar så passar man på att tanka på landmack. Billigare och bättre. Jag skulle välja 1800.

 


 

 



 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1390kg utan trailer är bäst att tillägga. Blir väl en 200-250kg till med full tank, batteri, dynor och all packning vilket blir mer än en 1800 är godkänd för. Och för att dra en 2000 är det svårt hitta lämplig bil :huh:

Hur gör ni? Någon som blivit stannad av konstapeln och fått väga ekipaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
...

Blev nyligen själv ägare till Yamarin 64 - 2011 men en Yamaha F225 - 2011. Då båten saknade stereo, klass 3 ögla på ovansidan skrov och dubbelbatteri monterades detta innan leverans.

....

 

Har länge funderat på Yamarin 64. I dag slog jag till. Det blev en 2007 med F150 AETX, 169 tim. Mycket fin finish. Du har dubbelbatteri. Inte min. Är det nödvändigt tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten! Beror alldeles på hur båten används men en sak är säker, man rycker inte igång en F150 med snöre :) Ska du ha kylbox, popmaskin, lampor o lite annat är det skönt att ha denna förbrukning från ett separat batteri. Ska du bara ha batteriet till att starta motorn med så funkar det bra med bara ett. Finns en lång tråd där bl a jag beskriver min dubbelbatteri-installation här:

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/47384-dubbelbatterisystem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken kyl eller stereo. Trimplan finns dock (apropå min fråga i tidigare tråd). Då vet jag att ett batteri är tillräckligt för stunden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken kyl eller stereo. Trimplan finns dock (apropå min fråga i tidigare tråd). Då vet jag att ett batteri är tillräckligt för stunden.

 

Först: Grattis till båten, mycket bra val. Jag hoppas du blir lika nöjd som jag.

 

Om du varken har kyl eller stereo klara du dig utan två batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart med excenterlåset till ruffluckan, har inte tänkt på det. Vore trevligt med en bild på hur det blir:)

 

Här kommer en bild! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Smart med excenterlåset till ruffluckan, har inte tänkt på det. Vore trevligt med en bild på hur det blir:)

 

Här kommer en bild! :)

 

 

Så! Bifogar även En bild på installationen av Ankarolinan.

post-90504-0-48124200-1400834992_thumb.jpg

post-90504-0-38450500-1400835014_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar onekligen smidigt med ankarolina. Lätt att montera själv? Gillar egentligen inte tanken att borra i min nya båt. Några andra negativa aspekter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar onekligen smidigt med ankarolina. Lätt att montera själv? Gillar egentligen inte tanken att borra i min nya båt. Några andra negativa aspekter?

 

Kan inte säga att det var superlätt, men har man inte tummen helt mitt i handen så ska man nog klara det. Det svåraste var nog att komma på hur jag bäst skulle fästa Ankarolinan i båten.

 

Jag har 35 m modellen vilken är det längsta som finns på den "lilla" rullen. Modellen som är 56 m hade blviit knepigare att montera men hade säkert fungerat.

 

Provade Ankarolinan igår kväll och det fungerade som tänkt, mycket smidigt. 35 m är inte jättemycket lina så man måste alltid ha det i bakhuvudet när man ankrar, annars kan jag inte se några negativa aspekter. Vissa menar att linan snabbt tappar brottstyrka pga UV-ljus men det finns skydd att ha över när man inte använder den.

 

Har tidigare länkat till en tråd där jag i mer detalj beskriver hur jag monterade. Finns också mer bilder där.

 

Trevlig helg!

 

Mvh

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det bara några dagar kvar tills jag får hämta båten. Eftersom tidigare ägaren plockat med sig all förtöjningsutrustning så måste detta införskaffas. Lite nyfiken vad ni använder.

 

1, Ankare. Dragg eller Bruce? Jag håller till i Stockholms skärgård, mao mest dybotten. Då är väl Bruce överlägset? Samtidigt tar det stor plats. Vilken vikt? T.ex 7,5 kg dragg eller 5 kg Bruce.

 

2, Fender. Är inne på 150x600. Är det onödigt stort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det bara några dagar kvar tills jag får hämta båten. Eftersom tidigare ägaren plockat med sig all förtöjningsutrustning så måste detta införskaffas. Lite nyfiken vad ni använder.

 

1, Ankare. Dragg eller Bruce? Jag håller till i Stockholms skärgård, mao mest dybotten. Då är väl Bruce överlägset? Samtidigt tar det stor plats. Vilken vikt? T.ex 7,5 kg dragg eller 5 kg Bruce.

 

2, Fender. Är inne på 150x600. Är det onödigt stort?

 

1. Jag har en av varje :) Jag åker mycket i Mälaren där det ofta är lerbotten. Har både använt Dragg och Bruce men kan inte säga att något verkar ha "tagit" bättre. Mitt 5 kg Bruce går nästan inte ner i ankarboxen, får krångla ordentligt och det är alltid svårt att snabbt ta fram det. Har därför bytt till en 6 kg Dragg med 2 m 8mm kätting. Har provat detta några gånger och det vekar fästa lika bra. Draggen får besutom också plats i ankarboxen utan problem.  

 

2. Beror lite på hur brett du har mellan bommarna. Jag har 150x600 (kan vara 120x550) och det fungera bra (min byrggplats är 3,05 m). Ett plus är att fyra fendrar går ned i mittersta stuven i u-soffan. Mät och kolla, enkelt att stuva dem där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör Delta på 7,5 kg, hugger ruggigt bra i Blekinges dybottnar, ljusår bättre än Bruce. 7,5 går precis ner i boxen men med tanke på hur bra det funkar vettef-nken om det inte räckt med 5 kg..

 

Håller helt med anteolsson, fendrar väljs så de går ner i akterstuven. Vilket storlek det är har jag inte heller koll på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några reflektioner efter ett par veckors ägande.

 

Vilka köregenskaper! Efter att i det närmaste läst allt om denna båt var förväntningarna högt ställda. Ändå var det bättre än så! Den toppar 42 knop med två vuxna och två barn (150 hk). Men toppfart är egentligen helt ointressant för oss. Den är så trygg i marchfart runt 25-27 knop. Så fort man kommer in i hamn längtar man ut igen.

 

Dock har jag några negativa synpunkter.

 

Gasvajern. Svårt att ge mjukt gaspådrag. För att hitta rätt läge får man först öka för att sedan dra av tills man hittar rätt.  Jag har en 2007. Läste att 2008 kom teflonkablage. Förmodar att det var ett lyft. Lätt att byta? Eller finns det andra knep?

 

Kapellgaraget är ett skämt. Helt omöjligt att få in något körkapell där. Har nu resulterat att det ligger i babord stuvfack. Visst, det tar några minuter extra att sätta upp och egentligen vill jag inte göra anspråk på andra stuvutrymmen. Tur att jag till vardags har hamnkapell.

 

Sen är jag tveksam till tanklockets placering. Tycker den sitter väldigt oskyddad. Med åren finns risk att vatten tränger in. Ägde tidigare en Finnmaster 5700. Där är tanklocket gömt i akterboxen. Blir ju mycket mer skyddat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kör Delta på 7,5 kg....

 

Verkligen? Jag köpte först ett Delta på 6 kg. Fick inte ner det i ankarboxen. Bytte till en Brucekopia. Får se hur nöjd jag blir. Kanske en 4 kg går ner? http://www.hjertmans.se/articlegroup/delta-ankare

 

 

Skumt.. Undrar om de ändrat designen..? Vill nämligen minnas att mitt är 7,5 kg och storleken mindre då var 5 kg. Var då oxå inne på Lewmar hemsida och fick fatt i en ritning, med ledning av den misstänkte jag att 7,5 kg skulle gå ner och det gör det men det är precis. Man måste stoppa ner bakkanten på plogen först sen viker man in "stocken" samtidigt som man kasar ankaret ut åt sidan.

 

För nåt år sedan hörde jag att Delta-patentet skulle gå ut o att det därefter skulle va OK att göra kopior ala t ex Biltemas Bruce. Kan designändringen va en anledning att förlänga patentet och köpintresset..? Orginal-Bruce är bra men har blivit utkonkererat av pirattillverkarna så Bruce görs inte orginal i små storlekar längre. En Pirat-Bruce är lite av ett lotteri, misstänker att det är när de har kopierats i ett par led som det börjar halta. Här finns Pirat-Deltor och de håller 5,0 resp 7,5 kg vikt..

 

http://www.quicknauticalequipment.com/?lng=en&cs1=01&ms1=13&ms2=1&ms3=90&ms4=282

 

Ska ut till båten imorn o om jag kommer ihåg ska jag kolla vikten. Att dömma av din länk ska ju ett 4 kg Delta hålla för 1,5 ton båt så det borde funka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några reflektioner efter ett par veckors ägande.

 

Vilka köregenskaper! Efter att i det närmaste läst allt om denna båt var förväntningarna högt ställda. Ändå var det bättre än så! Den toppar 42 knop med två vuxna och två barn (150 hk). Men toppfart är egentligen helt ointressant för oss. Den är så trygg i marchfart runt 25-27 knop. Så fort man kommer in i hamn längtar man ut igen.

 

Dock har jag några negativa synpunkter.

 

Gasvajern. Svårt att ge mjukt gaspådrag. För att hitta rätt läge får man först öka för att sedan dra av tills man hittar rätt.  Jag har en 2007. Läste att 2008 kom teflonkablage. Förmodar att det var ett lyft. Lätt att byta? Eller finns det andra knep?

 

Kapellgaraget är ett skämt. Helt omöjligt att få in något körkapell där. Har nu resulterat att det ligger i babord stuvfack. Visst, det tar några minuter extra att sätta upp och egentligen vill jag inte göra anspråk på andra stuvutrymmen. Tur att jag till vardags har hamnkapell.

 

Sen är jag tveksam till tanklockets placering. Tycker den sitter väldigt oskyddad. Med åren finns risk att vatten tränger in. Ägde tidigare en Finnmaster 5700. Där är tanklocket gömt i akterboxen. Blir ju mycket mer skyddat.

 

Visst är det en härlig båt :)

 

Börja med att justera friktionsbromsen, sitter en skruv under den lilla luckan som justerar trögheten. Japp, 2008 kom tefleonkablar o på min går det superlätt så jag får sätta åt bromsen rätt hårt för att den inte ska tappa gas i sjöarna. Sen känner du kanske till att riggröret på 64or som går mellan förarplats och motorbrunnen inne i skrovet gärna ramlar ner då det är åt h-lvete för dåligt upphängt, skulle kunna ge dessa symptom..

 

Njaee.. Kapellgaraget funkar utmärkt men du måste stuva kapellet rätt. Börja med att vika upp akteränden på taket, därefter de aktra sidorna, därefter de förliga sidorna och till sist förliga takbiten. För nu hela detta paket akteröver och när du har båda bågarna över garaget snurrar du "hänget" du fått under bågarna runt dessa. Nu ska du se att kapellet utan vidare går in i garaget och vill du lyxa till det lite extra drar du även på kapellstrumpan. Däremot är stängningen av garaget bedrövligt konstruerad, tror jag är inne på tredje omgången tryckknappar. Använder så sällan stora kapellet så knapparna fastnar och går sönder trots att jag brukar smörja dom med silikon när jag kommer ihåg..

 

Kan bara hålla med, vansinnig placering i likhet med flertalet andra båtar. Det borde sitta under en lucka som det t ex gör på 63DC. För att undvika problem så håll järnkoll på O-ringen, är den inte tät så har du lixom tagit ut målvakten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dere som har el-vinsj (ankarspel) i ankerbox på styrbord side, har dere laget hull i ankerboxen for å få den dyp nok? Ser ut til at det blir trangt med plass for å få plass til vinsj og ankertau/kjetting? Vurderer en enkel Anchorlift barracuda 600 fra SeaSea.

 

 

-Jørn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...