Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
stortrisse

Fästen till eget kapell

Rekommendera Poster

Har köpt ett begagnat sittbrunnskapell till min stortriss MK2. Fast kapellet är till den tidigare modellen av MK1. Har testat kapellet på och det ser rätt hyfsat ut ändå. Det enda är att det täcker lite av fönstren i ruffen.

 

bild_3_535d7b1be087c3039f970ea8.jpg

 

Hursomhelst. Som bilden nedan visar är det knappar för att fästa kapellet. Frågan är bara vart jag kan köpa den andra delen av knappen som ska limas fast på båten? Vad heter ens knapparna så jag kan söka på det?

 

kapellet_53632a522a6b2274184e6975.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kolla på www.seaside.nu  Där finns det mesta till kapell

 

M.V.H Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oftast kan du inte köpa underdelen till knappen separat utan du köper en sats med 4 delar.

-Knappens ovansida

-Knappens undersida (hona)

-Underdel (som fästs på båten. (hane)

-Nitdel till underdel (om du vill nita fast den genom ett tyg för att kunna knäppa fast två tyg i varandra.

 

Det är ganska dyrt att köpa på båtfirmor men biltema, jula mfl har billigare varianter i rostfritt.

har du gott om tid så kan du beställa från ebay. Det gjorde jag när jag sydde kapellet till min bayliner. Köpte ett 100 pack rostfria för nästan inga pengar alls.

 

 

 

Och limma fast dem på båten kan du slå ur hågen! De skulle inte sitta kvar. Du måste nita eller skruva dem i plasten. Jag skruvade mina med försänkt rostfri plåtskruv 3,5x16 och förborrade med 2,5 mm. Drog bra och sitter som sten!

 

oso

Redigerad av tomols07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

har förresten kvar hur mycket som helst, så är det inte för många du ska ha kan jag slänga ner några i ett kuvert och skicka. Skicka ett meddelande i så fall.

 

oso

Redigerad av tomols07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Troligen behöver du inte borra ut och byta knapparna i väven, utan som sagt bara skruva fast han-delarna på båten. Finns en fjädrande ring enligt bilden och ibland krånglar knappen för att det är oxid eller salt under ringen så att den inte kan expandera. Bara att spraya 5-56 och rotera fjädern tills den rör sig lätt.

Finns f.ö. en grossistkatalog HÄR med bilder på olika grunkor som kan vara bra i kapellsammanhang.
Nr 2 på sid 60 är väl din knappmodell. Fast nu fick du ju ett flott erbjudande av Oso ovan. ;-)

post-86835-0-88922400-1402482507.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...