Gå till innehåll
måndag 12 maj 2025
calleamusic

Archimedes penta 550 El problem startmotor

Rekommendera Poster

Hejsan!

Nu är det så att jag har under vintern har bytt packningar i hela motorn och rengjort förgasarna på min Archimedes penta 550 och kollat igenom motorn. men nu när jag har satt ihop motorn och ska koppla in elen och startmotorn.  så får jag inte startmotorn att funka? någon som vet hur den ska kopplas? om någon har en bild på likadan motor där man kan se hur elen? eller EL schema?

Tack på för hand!

/Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!
Är ju svårt att hitta dokumentation till en såpass gammal trotjänare men det finns en MANUAL för en 14-hästare. Startkretsen är väldigt enkel, bara ett relä/solenoid i serie med startmotorn enligt bilden nedan. Borde gå att hitta reläet och via kablagets grovlek avgöra vilka två av dess anslutningar som leder motorströmmen - och vilka två som bara leder manövermagnetens lilla strömstyrka?

Ifall du hör ett ljudligt klick när du trycker på startknappen så är nog manöverkretsen okej. Då skulle jag helt kortvarigt kopplat ihop reläets anslutningar enligt det röda i bilden, går startmotorn igång så vet du att reläet är kass trots klickljudet. Obs detta med kortvarigt, startmotorn kan vara blockerad/fastkilad och drar då massor av ström som den inte tål mer än några sekunder. Andra tänkbara fel kan t.ex. vara kablaget eller själva startmotorns anslutningar eller inre släpkol.
post-86835-0-08162900-1396706477_thumb.jpg                                                             

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en Archimedes 550 och på den var startmotorn som en liten startmotor från en bil, solenoiden var inbyggd alltså. De borde bara finnas två anslutningar, en grov med M8 gänga och ett flatstift. Koppla batteriet till M8 anslutningen och start från tändningslåset till flatstiftet, minus går i höljet, det är allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...