Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst Bozana

Vilken VHF antenn?

Rekommendera Poster

Gäst Bozana

Hej. Kan någon tipsa mig om en bra VHF antenn.Antennen ska monteras på en motorbåt och jag skulle kunna tänka mig en antenn som är max 1,5 m lång.Hur många db förstärkning ska en bra antenn ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall inte stirra dej blind på högt db tal. Högt db tal = smalare antennlob. Välj en antenn av välkänt märke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är helt ute och cyklar så är en vanlig VHF blindkäpp en vertikal kvartvågsdipol. Hur kan en sådan antenn ha en smalare lob? Den är ju rundstrålande. De flesta enmeterspinnarna har en förstärkning på 3dB om jag inte missminner mig. Vill du ha 5 eller 6dB förstärkning får du nog välja en halvvågsantenn som är drygt 2m lång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hejsan ! Den bästa VHF-antennen för en liten motorbåt, är en 1,5 m. glasfiber spröt. Den har 3db, förstärkning. 3db förstärkning, innebär att antennen förstärker signalen 2 gånger, mot horisontalplanet, men är ändå rundstrålande. Marin VHF, ex. kanal 16, är 156.800Mhz, en våglängd blir då=300 dividerat med 156,800=1,913 meter. Dessa 1,5 m. långa antenner, är sk. 3/4 våglängds antenner. Det finns ochså 1/2 vågsantenner, längd ca.1.0 m. för masttopp monterig. Inom Marin VHF, använder mann vertikal polarisering, det innebär att antennen måste monteras vertikalt. Det finns ochså en variant av motorbåts antenn som är 2,5 m lång, med 6db förstärkning. Förstärkningen jämföres med en dipol eller GP (Ground plane) Förstärkning på t.ex. 3db ger inte dubbel räckvidd, fast den förstärker signalen 2 ggr. Den förstärkta loben mot horisontplanet är inte smalt. Det är inga problem om båten rullar -40 grader. det verkar inte nämnvärt på räckvidden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En antenn kan liknas vid en lampa som lyser. Med lämplig reflektor kan man få lampan att lysa starkare åt något håll. VHF antennen är runtom lysande men kan konstrueras så att lysvinkeln i horisontalplanet kan minskas samtidigt som ljuset blir starkare. Ju smalare lysvinkel ju starkare ljus. Vid smal vinkel lyser man över mottagarantenn resp ner i vattnet när båten rullar. För antenner i land är det en fördel med smal stråle = högt db tal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då låter det som om märket inte spelar så stor roll på VHF antennen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...