Gå till innehåll
fredag 13 juni 2025
Minona

Hamnplats, hur stor?

Rekommendera Poster

Hamnplats, hur stor? Har för avsikt att hyra hamnplats till min Solö Aqua Cabin som mäter 7.50x2.50. Hur stor plats behövs för att smidigt kunna lägga till mellan två akterstolpar? Hamnplatsen har en hyra på 1.200:- per bryggmeter. Vad rekommenderar ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par dm mer än båtens bredd får väl anses som acceptabelt.

Det är ju också en personlig bedömning. Vi har exempel på de som tar sats lite extra för att komma in till bryggan. Stolparna böjer sig alltid lite. Man kan även ha gummiklädda rullar om man är rädd för skrapmärken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Y bommar brukar man rekommendera 20-30 cm på var sida .

Om nu det hjälper dig som har stolpar . . ?

Tänk även på hur långa tampar du får från stolpen och till båten , en viss längd behövs för fjädrar / ryckutjämnare .

Har sett hur illa det kan gå när fjädrar skaver mot skrov ..och det vill man inte ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avståndet mellan bommarna bör i alla fall va lite bredare än båten.

Kom in i en gästhamn i Danmark med min havsfidra 2,2 m bred - har för mig att det var i Grenå.

Det fanns hur många lediga gästplatser som helst och det var väldigt stort avstånd mellan de flesta stolparna. Mellan två av stolparna var det markant mindre avstånd, så jag svängde in där. Avståndet mellan stolparna var mindre än 2,2 meter. Stolparna pressdes åt sidan och när de var där båten var som bredast höll stolparna mig i ett järngrepp.

Det var med stor möda jag lyckades ta mig loss och gå och lägga mig på en bredare plats. blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min förra båtplats hade jag exakt lika brett mellan stolparna som båtbredden, såg inga stötte problem med det, bara att trycka på lite vid pasage ut eller in.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MIn båt är 2.4m och jag har 3 meter mellan stolparna, det är perfekt. Då slipper du smeka båtgrannen om hans båt också fyller ut hela platsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hamnplats, hur stor? Har för avsikt att hyra hamnplats till min Solö Aqua Cabin som mäter 7.50x2.50. Hur stor plats behövs för att smidigt kunna lägga till mellan två akterstolpar? Hamnplatsen har en hyra på 1.200:- per bryggmeter. Vad rekommenderar ni?

en 3m plats är lagom är ju inte alltid spegelblankt när man ska lägga till så några cm marginal är inte helt fel. skulle du ligga ligga mellan y-bommar så skulle du kunna ha lite smalare plats då båten är smalare nere i y-bomshöjden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...