Gå till innehåll
lördag 15 november 2025
coolbeyron

För tidigt att bottenmåla?

Rekommendera Poster

Jag har läst att man inte ska bottenmåla mer än 30dgr före sjösättning, helst inte mer än någon vecka innan, för att färgen på något vis torkar så att det blir en skyddande hinna utanpå färgen så att den verkar sämre när man väl sjösätter...

Har också sett folk som bottenmålar på vintern för att de vill ha det färdigt till våren..

Jag funderar på att sälja min båt och vill ha den fräsch att visa upp, och eftersom gammal bottenfärg alltid ser lite tråkig ut funderar jag på att passa på att måla den nu i början av mars eftersom det ändå inte ligger någon snö och temperaturen håller sig kring 4-6 grader.

Är det någon fara tror ni? Alltså, blir färgen verkanslös om man sedan inte sjösätter förrän i april/maj?

Eller är det för kallt för färgen att måla i dessa temperaturer?

Spelar luftfuktighet m.m. någon roll? Det är ju dimma nästan varje morgon.

Båten ligger utomhus på västkusten skall tilläggas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också hört det du beskriver, men...

Det beror på fabrikat, Hempels Mille Extra ska sjösättas inom tre månader och LeFants Nautica kan man måla på hösten.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar lite skämtsamt säga att bottenfärgen egentligen bara har en enda funktion. Åtminstone under de åren bottenfärgen var fullständigt värdelös.

Båten skall va vacker när man sjösätter.

För din del är det ju för att den skall se så fin ut som möjligt när du visar den för hugade spekulanter.

Det är klart att du skall bottenmåla innan du visar båten.

Det är ju upp till köparen om den tycker att det är för lång tid mellan bottenmålning och sjösättnig.

Bifogad bild. Min båt efter 5 månader i sjön, målad med samma färg de senaste 5 åren.  Det året var det en riktig bottenfärg i dubbel betydelse.

post-945-1394237802,069_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...