Gå till innehåll
lördag 02 augusti 2025
Gäst Tommy Fröjd

Sea Ray 270 Sundancer

Rekommendera Poster

Gäst Tommy Fröjd

Hej, funderar på att köpa en Sea Ray 270 Sundancer -93 - 96 Är det nån som har några erfarenheter av denna båt? Tacksam för kommentarer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips: Var noga med att kontrollera skrovet. Amerikanska båtar har ofta inplastade balkar i trä och är ibland även delvis fyllda med formskum. Balkarna tar lätt stryk av fukt och ruttnar. Kontrollera skarv mellan däck och skrov. Däck och skrov brukar endast vara nitat ihop och tätat med massa. I bland kan det läcka. Om motorn är från -93 till -96 kan det vara dags för byte avgaslimpor och knän.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tommy

Tack för synpunkterna, hur är den i sjön?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt brukar USA-båtar gå ganska bra i sjön tycker jag. Jag tror det beror på att det är ont om skärgård där borta varför även mindre båtar behöver kunna gå på öppet vatten. De Sea Ray-båtar jag har åkt med brukar gå bra i sjön. Ett minus är dock att båtarna är badbåtar för varma vatten och därför tar de ibland stryk i vårt klimat. Det här är kanske lite personliga åsikter och det finns säkert fler på forumet med andra erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Nu skojar du väl? Inte faan har en 90-talsbåt trä ingutet i plasten! Nått du sett med egna ögon eller bara hört?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anders: Kolla på tex www.caravelleboats.com Där står bla >> the 2003 introduction of the wood-free Luxury Series (LS) sport boats and the wood-free Sea Hawk offshore fishing boats.>> Så visst finns trä fortfarande i jänkarbåtar... Hur det är med Sea Ray låter jag dock vara osagt! //Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog faan är det så alltid. Jag kan till och med säga att jag inte hittat någon utan ingjuten ved.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur kollar man det exakt? Är det lätt att se om det är läck i skarven? Har skrovet troligen redan då tagit skada eller kan man bedöma konditionen på skrovet på annat sätt?
Jag är också intresserad av 270 men tittar lite mer på båtarna från 98 och framåt. Vad jag har försått är de lite rymligare inuti eller åtminstone planerade på ett sådant sätt att man får en separat sittplats i pentrydelen så man inte behöver använda kojerna i förpiken som matplats vid regniga dagar!? Är detta riktigt och finns det någon som kan redogöra lite om skillnaderna på årsmodeller vad gäller 270?
Andra saker som skulle vara intressanta att få synpunkter på är layouten på sittbrunnen och badbryggan osv som verkar skilja sig mellan modellerna. Dessutom om ett dubbelmontage passar båten bättre än singel?
Tack på förhand! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt, är också inne på en Sundancer 270 :)  riktigt fina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle också bli väldigt tacksam om någon 270-kunnig person kunde säga vad det är för ståhöjd i pentry och toalett samt längden på kojerna i både förpiken och midkabin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har hittat mycket information om alla årsmodeller där, dock inte höjd till rufftak och längd på kojer och dylikt.

Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Enda infon jag har är att i min 240SD 2003, så är takhöjden max 180cm, midcabinens koj 178cm och v-kojen 195cm.

Hoppas någon med en 270 kan svara.

Lycka till

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkte att man bytte sätt att mäta båtarna på ....

Min heter 220 DA men är 24fot, från fören till akterspegeln 22fot och från fören till änden/badbryggan är den 24 ....  lite konstigt .

Så min 220 DA är lika stor som en nyare 240 DA .

( ståhöjden i min är 185cm)

Jag är mycke nöjd med min 220DA , passar våran  familj perfekt .

Lycka till med era båtar

//JSR

post-11345-1394234704,526_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Fortfarande på samma sätt!

240sd är 7.92m (26fot)från för till akter inkl. badbrygga!

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaaa.....

Kollade på SR hemsida och en 230 DA -95 är 23,2fot TOTALT !!!!

och min 220 DA -91 är 23.8fot TOTALT

och en 240DA -98 är 23.6fot TOTALT

..14.gif\ mmoooohahahahaaaaa....

//JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry!

Glömde mooaaahahahha!

Trevlig båtsommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Har en SeaRay 270 från 1990.

Är samma båt som en SeaRay 290 från 1992.

Tror även att det är samma längd på skrovet som en nyare SeaRay 300.

Om detta stämmer så bör en 270 från 1998 vara lika stor som en 240 från 1990.

Man blir lätt lurad, vet inte riktigt hur de räknar.

Lycka till med era båtköp.

Min 270 är jag väldigt nöjd med, kan inte tänka mig en annan båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu undrar jag om vissa SeaRay-ägare har koll på läget.

En SeaRay 270 DA från 1990 är enligt SeaRays hemsida 28,7 med plattform och skrovet 27,1. Torrvikten 5,800 lbs.

En SeaRay 270 DA från 1998 är enligt samma hemsida 29,1 med plattform och skrovet 27,8. Torrvikten 7,500 lbs.

Någon SeaRay 240 DA från 1990 finns inte enligt samma hemsida, men en 250 DA från 1990 är 26,9 med plattform, utan plattform 25,4 och torrvikten ligger på 5,100 lbs.

Vet inte vad vederbörande menar med nyare 300, men en 300 DA från 2003 är 33,4 med plattform och väger 12,500 lbs.

Enligt min lilla undersökning låter det som rimliga värden och att båtarna blir aningen större varje årsmodell vilket de flesta märkens båtar i allmänhet också blir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev lite fel i mitt förra inlägg.

Vet säkert att min SeaRay 270 från 1990 är samma båt som SeaRay 290 från 1992.

Vet tyvärr inte exakt hur lång min båt är. Tittar man på nyare 270 så är det en mycket mindre båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har kollat lite fakta på SeaRays hemsida.

270 från 1990 är 8.71

270 från 1992 är 8.15

270 från 1996 är 8.33

270 från 2001 är 8.43.

Nu ska man inte haka upp sig på detta, för min egen del så uppskattar jag en dinett i ruffen och det har inte de mindre modellerna. Gränsen går vid ca 8.40. Annars blir det lite trångt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni hänger upp er på längden, det finns ett mått till som inverkar kraftigt på rymligheten i båten. Själv har jag ingen 270 men jag har bekanta som köpt Sea Rays runt årsmodell 90 eftersom dessa var betydligt bredare och därför inredda på ett helt annat sätt än sina mordernare syskon.

Mvh Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men då räknar du ju inklusive plattform på din årsmodell och utan på de andra!?

Utan plattform är ju en 270 från -90 exakt 8.22 och med plattform 8.71.

Motsvarande -98 är 8.43 utan plattform och 9.09 med plattform.

Bredden är som sagt också viktig

270 DA 1990 bredd 9 - 2.73m

270 DA 1998 bredd 9,2 - 2.79

Inte för att jag bryr mig eftersom jag inte tänkt köpa en äldre årsmodell, men man undrar varför ni försöker lura oss som skall kolla på en 270!? Alla siffror är enligt www.searay.com och visar att en 270 från -98 på både längd (med och utan plattform) och bredd är större än en från -90 och dessutom väger rejält mycket mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...