Aspo 0 Postad 15 Januari , 2014 Jag har lite problem och skulle behöva hjälp med hur jag ska tjuvkoppla min mercury 60hk. batteriet är inkopplat som på bilden och startmotor får jag att snurra som satan genom att brygga röd och gul/röd kabel, det jag undrar är hur de andra kablarna ska vara kopplade? Här kommer elschemat på motorn. såg att den bifogade bilden blev lite väl liten, här finns den i full storlek. http://www.maxrules.com/oldmercs/Wiring/1966ona/70.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Januari , 2014 En förutsättning för att motorn ska starta är att svart/gul inte är jordad.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aspo 0 Postad 17 Januari , 2014 Vi har testat att inte brygga några kablar alls, men den startar inte. Det kan väl inte vara så simpelt att man bara ska dela på kabelstammen och koppla plus till startrelät för att tjuvkoppla en båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 17 Januari , 2014 Precis så simpelt är det vad gäller lite äldre utombordare med förgasare som denna. Motorerna är helt självförsörjande o stoppas genom att tändningen jordas. Är inte tändningen jordad så startar dom om man sätter snurr på dom, om detta sker med ett dragsnöre eller en startmotor spelar kvitta. Om det inte är nåt annat fel på motorn ska den alltså starta när startmotorn går runt om tändningen inte är jordad. Förutsätter såklart oxå att övriga förutsättningar va gäller chokning o lämpligt läge på gasen är uppfyllda. Är mest kunnig på Yamahaer och för dessa ingår startsnöre för nödstart ända upp till 90 hästar. Dra isär multikontakten eller sätt nyckeln i kör läge för att ojorda tändningen. Justera choke o gas till lämpligt läge. Linda snöret runt svänghjulet o ryck till. Tjong så går den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aspo 0 Postad 17 Januari , 2014 Ok, tack så mycket då ska vi mecka vidare och se ifall vi får igång den. Ska den gråa kabeln på elschemat inte vara inkopplad till något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 17 Januari , 2014 Signalsladd för varvräknare. Har man ingen varvräknare kopplas den ingenstans.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser