Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
thundergod

Storebro köper Nord West

Rekommendera Poster

http://www.hamnen.se/batar/nyheter/storebro-nord-west-sant.html

 

Hur ska detta gå? Antar att det nya Storebro kommer åt både kompetens och kundkrets från Nord West till en rätt rimlig peng? Man säger att båda märkena ska leva vidare men jag satsar nog mina slantar på att Nord West försvinner som märke inom några år.. Ägaren till Storebro verkar ju vara en riktig Storebroenusiast. Så det är knappast Storebro som försvinner isf..

I grunden är det nog helt rätt. Det finns inte plats för två tillverkare som ligger såpass nära varandra i segment i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju också tänka sig att man ändrar inriktningarna för varumärkena så de kompletterar varandra - dvs det ena blir ett exklusivare märke, eller sattsar på större/mindre båtar osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att de håller sig ett tag till i nuv storleksklasser ett tag till. Möjligen en Storebro på 39-40 fot kanske. Skulle själv tycka det vore jättekul med Storebrobåtar i 30-fotsklassen som på den gamla tiden. Men 30 fotare kräver rätt stor tillverkningsvolym för att inte bli hiskeigt dyra om man inte tänker sig att säja typ 5 ex om året.. Större båtar kräver rejält med kapital samt ett mer internationellt synsätt. Både Storebro och NW lyckades väl  inte direkt med sina 56 resp 62 fotare sist det begav sig. Men visst. ambitionerna verkar ju finnas och det vore verkligen kul om man lyckas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kommer naturligtvis inte att gå, kanske blir det några år innan den nye ägaren tröttnar på att vräka ut pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

The winner takes it all... Det har viskats ett tag om detta och om strategin lyckas så kommer detta att bli riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.gp.se/ekonomi/1.2243619-storebro-boats-koper-nord-west-yacht

Man kan väl tänka sig att (som vanligt) är det främst konsumenterna och marknaden man vill åt när man köper upp en konkurent,  

Frågan är väl om det finns utrymme för två premium tillverkare av motorbåtar i Sveriget-  en för ost och en för västkusten . Bägge två har ju gjort konkurs på senare år. Samtidigt som man nog får notera att Benny Martinsson och hans personliga varumärke blivit lite skamfilat på senare år. 

Men av GP kan man nog läsa sig till att plastfabriken i Lysekil som ingår i affären också är intressant.  Vi önskar lycka till!

Sedan är det väl att ge rådet till SB att göra som Chrysler, Fiat och VW  gjort med framgång. En  retromodell. Visst  vore det  coolt  med en Storö IV i modern tappning med hybridmotor, fuskteak, ett modernt lättdrivet skrov a la Bavaria Greenline och allehanda annat modernt godis. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man vill nog åt kundkretsen samt plasttillverkningen i första hand. Just plastfabriken nämnde ju ägaren till Storebro som spec viktig. Sedan kanske man även tar över några anstllda från NW som man tycker har rätt kompetens. Oavsett vad som sägs idag så tror jag knappast NW finns kvar som varumärke om säg 5 år.

Jag tycker en perfekt start på ett retrotema vore att återuppta Storebro S/J 34 igen, med vissa moderniseringar såklart. Tyvärr har jag läst/hört att formarna förstördes av Nimbus så man kanske måste börjja om från början.

Jag tror och hoppas att man kan få fart på Storebro som jag trots de senaste årens kräftgång rankar som ett varumärke som kan ha större chans än NW bara man spelar korten rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag kostar euron 8,80 kr på valutabörsen om den kursen håller i sig så är det slut med båttillverkningen i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plast-tillverkningen går nog ned till Polen ihop med ev. maskiner, det är väl dom som är bäst/billigast just nu, om man ska titta på vad dom andra båt-märkena som riktar sig till försäljning i Europa går till, så är det just dit med produktion.

Det vore trevligt om NW-koncepter med att köpa upp gamla båtar o renovera för att sedan sälja med fabriks-garanti fortsatte, skulle gärna köpa en äldre Storebro eller NW som passar plånboken bättre, med en seriös renovering(med garanti) bakom sig så känns det tryggare att handla. Om det lönar sig? Inte en aning. Troligtvis inte, NW gick ju i KK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört från flera håll, bla branschsnack på båtmässan i Gustavsberg att just inbytesprogrammet tillsammans med köpet av Najad var de stora problemen för NW. Visst den genererar omsättning men tydligen så köpte man in båtarna till NW innan de såldes vilket gjorde att man fick ligga ute med en väldig massa pengar hela tiden. Man sålde alltså inte på kommision (uppfattade det så, men jag kanske har fel?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpet av najad måste ju vart spiken i kistan för NW, kan det vart ett köp för att omplacera vinster och förluster mellan bolagen?

 

Förövrigt är det väl få aktörer på marknaden som bygger sina båtar så gediget och kvalitetsmässigt som Storebro och Nord West? inga tråkiga plastiga laminat osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något lurt måste det varit med köpet av Najad. Spec iom att man lade Najad i samma bolag som det då ganska framgångsrika Nordwest. Tycker även att man annat lite i artiklar mm att det fanns ett mått av någon sorts ansvarskänsla, rädda jobben på Orustkänsla i det hela med. Men jag förstod aldrig vad man skulle i Najad och peta för.

Kuriosa är ju att alla trodde att Storebro var helt uträknat för några år sedan och att NW vunnit matchen för alltid.. Rollerna kan omvändas snabbt ibland. Den nya ägaren till Storebro har ju bara imponerat hittils och vad jag förstått (artikel i båtbranchsen) är siffrorna redan svarta ist för röda redan första hela året (2013).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...