Gå till innehåll
lördag 13 september 2025
Permanen

Matta till golv motorbåt, förstärkning akterspegel

Rekommendera Poster

Hej

Håller på med en båtrenovering. Tänkte lägga någon form av filt/matta typ heltäckningsmatta i golvet på båten. Svart ska de va, någon som vet vart jag får tag på det? Som på bilden är det tänkt.

Golvmatta bild

Förstärker även akterspegeln på båten i samma veva. Ska klä den med en rostfri plåt. 3 mm tjock tänkte jag använda och bocka över kanten, är det tillräckligt för en 150 hästars motor? Någon som har ideér eller erfarenhet av liknande projekt?

Akterspegeln bild

post-10024954-1394237765,8242_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Golvmattan på bilden ser ut som vanlig terass/altan -matta och finns på alla byggvaruhus eller mattaffärer.

Akterspegeln ser lagad ut (spacklad i ovankant?) vad var anledningen till denna lagning och vad finns under?

Akterspegeln blir inte nämnvärt starkare bara för att man har en tjock plåt mellan motor och båt, visst fördelar den lasten något men det är fortfarande samma brytmoment. Förutsatt att distansmaterialet i akterspegeln är friskt (undersöks genom att borra) är den enda meningsfulla förstärkning man kan göra att plasta alla övergångar mellan skrovsidor, botten, golv längsgående stringers och motorbalja (mot akterspegeln) med ett generöst lager matta och epoxy.

Det skadar givetvis inte med en plåt också, men ger ingen direkt effekt. OM distansmaterialet är friskt i akterspegeln räcker det för att fördela lasten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir väl som sagt inte så jättemycket starkare med plåten, men om du ändå väljer att plåtförstärka kanten så tänk på att den ABSOLUT INTE får nå ner till vattenytan i hamnläge. (Motorns rigg plus plåtens ledningsförmåga bildar i så fall en galvanisk krets där den dyra alu-riggens doppade del bildar offeranod och kan ätas bort i snabb takt.) Kanske en liten förstärkning med tunnare RFplåt - kanske försänkt sin ringa tjocklek in i plasten - runt själva kanten där motorn hänger/skruvas vore bättre?? 

Angående filt eller heltäckningsmattor i båtar så föredrar jag själv släta golv där vatten kan torkas upp direkt med wettex-trasa. Blir onödigt fuktigt annars när man kliver in med regnblöta paltor upprepade gånger under sommarns envisa regnperioder kan jag tycka.

Mitt inlägg må verka litet gnälligt negativt, men tanken med forumfrågor är väl att få tips om olika negativa aspekter innan jobbet påbörjas? ;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...