SamirBakaou 0 Postad 16 September , 2013 Hejsan, Körde runt med nya båten i helgen och kunde inte få upp motorn i mer än 3600 varv. Iofs ingen dålig upplevelse det heller, men den borde ju upp i åtminstone närmare 5000. Tilläggas bör: Motor & drev är originalmonterat i Nimbus 230r, dvs den har med denna drivlina presterat enligt spec. (5000rpm/49knop) Ingen synlig beväxning på skrov. Inga synliga skador på DP stålpropparna. Inga hörbara missljud eller underligheter upp till 3600rpm - går som en klocka. Då jag ar strikt nautiker med nära noll teknisk kompetens undrar jag i vilken ända man börjar felsökningen. Tips typ: filter, pumpar etc emottages tacksamt. Ha det gött! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 16 September , 2013 Hej! Kolla gärna bränsletrycket under gång. Det finns en högtryckspump och en lågtryckspump. Tror lågryckspumpen skall ligga på ca 6-8 psi och högtrycken på ca 50-60 psi. Men jag är inte riktigt säker på värdena. Det är beroende på vilken årsmodell du har. Jag har en lika dan motor från 2004. Har inte lyckats hitta rätt bränsletrycksmätare, det är nämligen två olika dimmensioner på uttagen. Om någon vet, meddela gärna detta och var man kan köpa den. Det är ju även elektronisk tändfördelning på din motor och den är ju inte justerbar utan scantool. Du kan ju iof kolla under fördelarlocket så att där är rent. Kolla även soppatillförseln slangar/kopplingar så att dessa är hela. När bytte du bränslifilter senast? kan det vara vatten i tanken? En bra indikation på blandningen soppa/luft är att kolla stiften. Det gäller att kolla dom grundläggande sakerna först (ovan) och om inte du hittar något så kontakta någon som kan koppla upp sig med scantool för att kolla ev. felkoder. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SamirBakaou 0 Postad 17 September , 2013 Tackar Tollaren för tipsen. Ska forska lite kring tryckprylarna och se vad som kan göras. Någon som har fler/andra synpunkter? Ha det gött! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 17 September , 2013 Kom på en sak till.. Kolla luftningen till bränsletanken, så att den inte är täppt. Du kan ju prova att köra utan tanklock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wille75 0 Postad 19 September , 2013 Hej, låter som min 5,7 2001, går som en klocka till 3000 rpm, ska fixa lite i helgen och återkommer med rapport som kanske kan hjälpa. Har tänk att göra följande Kolla bränsleflödet från tankbotten till förgasare (tryck från pump mm) Checka automatchoke Checka vatten i bensinen Byta alla tändkablar, fördelarlock, rotor, tändstift Rengöra luftfilter och filter i förgasare Göra kompressionsprov mm. Som sagt återkommer efter helgen med info som kanske kan hjälpa? //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 11 December , 2013 Hur gick det för dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser