Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Micklar

Bränsleproblem Yamaha 90 hk 2-takt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har lite problem med en -91 Yamaha 90 hk. Problemen började med att motorn tvekade ibland vid hög fart, men kom alltid igen. Sen fortsatte det med att den stannade vid tomgångsfart när jag skulle lägga till. Nu är den knappt körbar alls, och har ingen tomgång och dör direkt jag lägger i växel. Nu ligger båten på land och jag tänkte lägga vintern på att ordna problemet.

 

En tanke jag hade var att bränsleslangen suger luft eftersom jag får pumpa väldigt länge för att få upp tryck, och om motorn stannat och inte vill starta igen så kommer den igång om jag pumpar på blåsan. Det hjälper däremot inte att pumpa när tomgången blir ojämn och motorn stannar lik förbaskat. Jag har köpt en ny slang, men inte hunnit prova den ännu.

 

Jag har naturligtvis sökt på forumet och märkt att bränslepumpen kan ställa till med problem också, jag tog därför hem bränslepumpen idag. Hur kan jag kolla den utan att öppna den? Det går bara att blåsa från rätt håll, och jag upplever inget läckage fel väg. Det borde tyda på att membranet är helt, eller? Det var lite smuts på blocket vid vakuumhålet, kan det göra att den inte suger som den ska?

 

Tändstiften ser bra ut, däremot hade föregående ägare satt i B8HS-10R istället för B8HS-10, jag satte i rätt stift enl NGK's rekommendationstabell.

 

Förgasarna ska självfallet göras rent under vintern.

 

Kan någon hjälpa mig med vad som är mest troligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade börjat med att kolla kompressionen på alla cylindrar för att utesluta några allvarligare motorskador.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla det vid nästa båtdag. Den startar och går fint på choke, och frilägesgas när man startar, sen när den gått en stund så upplever jag det som att bensinen inte räcker till. Men jag ska kolla komp så klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat membranet i bränslepumpen, och det var helt. Ska

 

göra komptest, men har lämnat in växelhuset för reparation av skeddan. Det är väl inget problem att göra komptest utan växelhus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser stiften ut? Kanske skit i munstyckena i förgasarna och då kanske det kan synas på stiften om den får för lite soppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stiften hade bra färg när jag böt till rätt sorts stift, fanns inga tecken på att den fick för lite eller för mycket bensin. Ska kolla igen när jag gör komptestet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...