Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Suckan

Byta axeltätning eller ej?

Rekommendera Poster

Ja vad säger ni experter med erfarenhet? På mitt nyförvärv, Nimbusen, sitter en sån där vattensmord, underhållsfri gummitätning runt propelleraxeln. Den läckte litegrann under gång när jag köpte båten i våras, men efter att jag tryckt in lite mer fett håller den tätt. I VP-manualen står att tätningen ska bytas ut var 5:e år eller var 500:e gångtimme. Båten är från 2000, så båda har ju uppfyllts med råge och förra ägaren har inte bytt. Annars ser tätningen fräsch ut. Inga torrsprickor eller skador. Gummit känns följsamt. Så, är det värt att byta till hösten, eller låter jag det hela bero? Är den angivna bytesintervallen skräckpropaganda för att sälja dyra reservdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gummi tätning har hållit sen år 2000 men läckte lite vid tomgång. Då fick jag tipset att höja tomgångsvarvet. Och då höll den tätt. Vattenfast fett varje år så håller Din säkert några år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytesintervallet kan vara skräckproganda men ställ det i förhållande till konsekvenserna. Brister tätningen så sjunker båten om man inte upptäcker det i hamn. Till sjöss blir det tvärstopp och ett mycket besvärligt läckage att få hejd på. Personligen är det något jag inte skulle chansa på.  5 -7 år är standard på sådana gummidetaljer, tex PSS tätningar som kan gå 50 000 timmar utan läckage har även de 7 år på gummidelarna.

Lite som att chansa på en kamrem i en bilmotor, konsekvenserna överstiger vida ev 'besparing'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall inte vara dumsnål på så vitala detaljer, kostar väl 12-1300 för din båt, billig försäkring tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inspelen. Jag har resonerat på samma sätt både för och emot. 2-1 för byte alltså. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen hör det till saken att gummidelar är notorisk svåra att bedöma skicket på. Hade tex en avgasslang som såg helt ny ut på utsidan. Upptäckte sedan att hela innerdelen på slangen helt lossnat och låg dubbelvikt inne i den. Inte heller kul när det händer på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra affär för VP en detalj som kostar ca 50 kronor att tillverka.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...