Gå till innehåll
tisdag 14 maj 2024
bixfeldt

Trögstartad vid varm motor.

Rekommendera Poster

Har en V8 Mercruiser 5,7l som spinner som en katt! Men, igår då jag var ute och åkte och stannade för att tanka så gick det knappt att få igång motorn igen (efter c:a 1h körning). Det lät som att tändningen inte fungerade som den ska men vid några tillfällen startade den upp och dog igen efter några sekunder. Är ny båtägare och fick ett tips när det gäller V8:or:

Då man stänger av motorn ska man på tomgång gasa upp snabbt någon halv sekund och stänga av motorn medans det är hyfsat med gas. V8:orna har en tendens att kunna suga upp vatten i motorn som i värsta fall når cylindrarna om man inte gör detta.. Vid tankningen glömde jag göra detta, tänkte om det var så att motorn fick sig en kallsup eller liknande. Hon startar klockrent då den är helt kall. Har någon upplevt samma sak eller vet vad det kan bero på att det gick trögt då motorn var varm? Motorn är från 1989 med förgasare, inte insprutning.

Tacksam för förslag & tips. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mej att förgasarmotorer kan bete sej så om kondensatorn är dålig/trasig. Ren gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ånglås kanske. Prova att ge full gas då du får problem vid varmstart. Hjälper det kan du fundera på bränslekylare, förhöjd förgasarfot eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för tipsen! Ska kolla vidare på dessa och se om det går att lösa.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...