Gå till innehåll
torsdag 18 juni 2026
Gizmo

Mahognybåt vs tätning

Rekommendera Poster

Ohoj !! Vad skall man täta bordläggningen på en mahogny båt med ?? Någon som vet ??? ( dum fråga på ett sådant här forum....) /Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det en dum fråga? Om vi pratar under vattenlinjen skall du använda en mjuk tätmassa t ex Tät elller Ettan som inte skadar bordläggningen när den sväller. Jag vet också att några tejpar springorna med papperstejp (typ målartejp), när båten har svällt lossnar tejpen och båten är tät. Det skall visst också gå att använda margarin! Är båten klinkbyggd eller kravellbyggd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang frågan: Det är nog ett antal som vet i detta forum :-) Vet inte hur den är byggd. Är ett obj jag funderar på att köpa. Just nu är den tätad med någon typ av silikonliknande massa enl ägaren. /Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Om man vill täta båten är det viktigt att veta om det är en klinkbyggd båt (borden ligger omlott - räfflad yta på friborden) eller om det är kravellbyggd (borden ligger kant-i-kant helt jämn yta på friborden) Är den klinkbyggd kan man behöva knacka ihop nitarna. Är den kravellbyggd kan man nåtlimma. Jag rekommenderar trix och tips på http://www.trabatsakuten.nu för att se hur man går tillväga. Vad det gäller silikonprodukter - sky dem som pesten. Det är totalt omöjligt att få fernissa att fästa på silikon. Det finns en intressant metod för att täta båtar under vattenlinjen när de är sjösatta. Man myrar och det innebär att man tar sågspån i en håv, sticker ned håven vid läckan och ruskar runt. Då kilar sågspånen in i glipan med hjälp av det inläckande vattnet där de sväller och tätar. Lycka till /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...