Gå till innehåll
söndag 07 september 2025
Marw

Propellerfråga!

Rekommendera Poster

Hej!

Vi nyligen köpt en Bayliner 245 med 5.0 mpi (260 hk). Originalpropellern är en aluminium 16 x 16 som gav hygglig toppfart (33 knop) och acceleration men dåligt grepp vid girar och bristande manöverförmåga i låga farter. Jag vill helst ha bättre acceleration och bättre grepp i höga farter och bättre manöverförmåga i låga farter.

Jag testade igår en 4-bladig stålpropeller, Solas 14,5 x 15 från propellertrim och den ger ett mycket bättre grepp vid girar och bättre manöverförmåga i låga farter. Även toppfarten ökade en knop. Dock blev accelerationen sämre vilket jag tycker är märkligt (från 12 med aluprop till 13 sekunder med stålprop till 23 knop). Dessutom planar båten först vid 23 knop och det är mycket svårt att hålla båten halvplanande i farter mellan 7 och 22 knop vilket gick med alupropen.

Propellertrim tycker jag kanske kan prova en 3 bladig i stål 15,75 x 15. Vad tror ni är rätt propeller till båten? Går det att få både bättre grepp, bättre manöverförmåga i låg fart och bättre acceleration eller måste man göra avkall på något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara 26 knop (30 miles) som accelerationen mättes till och inget annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är där venthål i Solasen..? Kan ibland hjälpa men ibland ställa till det. För test funkar det att Sika igen dom..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Då förstår jag. Jag tror inte att den har sådana hål. Den här bilden hittade jag från sidan och jag vill minnas att det inte finns några hål på det exemplar jag monterade heller.

post-10022677-1394237597,8753_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ser tyvärr inte bladens sugsida på den bilden och därmed inte heller eventuella venthål, det var därför jag länkade till en annan propp som jag vet har. Men om du minns att där inte var hål så går det ju inte o testa o lägga igen dom :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu förstår jag på vilken sida de eventuellt sitter! smiley Jag får kolla detta när jag är vid båten nästa gång. Jag funderar också på att testa den 3-bladiga stålproppen på 15,75 x 15. Kan det finnas någon annan lämplig storlek på prop värd att testa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...