Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst Peter

Några olika frågor

Rekommendera Poster

Gäst Peter

Hur vet jag om jag ska ha lång eller kort rigg till min beg. båt? Hur underhåller jag bäst plastbåten efter vintern? tackar på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Antingen känner man till vilken rigg den specifika modellen har som just nu är ospecifik för oss, eller så mäter man avståndet på akterspegeln. Hur man underhåller båten bäst: Ja, det beror helt på om du avser dagtid eller kvällstid. Dagtid kan en trubadur vara att föredra, medan några sagostunder på kvällarna är välidgt effektivt! :-D Ett tredje alternativ: Låt henne ligga ute och frysa med en pressening som täcker båten på ett sådant sätt att den samtidigt andas. Annars kapslar man in kondens och båten blir möglig. Avfetta båten på hösten så att den blir hyfsat ren från alger och annat innan vinterförvaring. På våren tvättar du så att den blir riktigt ren och sedan waxar du henne ordentligt. Var lika noga med hela båten, in som utvändigt! Motorn ska vinterkonserveras och servas på hösten innan vintern kommer. Om du har missat detta finns stora risker för kostnadskrävande skador!! Hälsningar: Roddarn .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte och polera eller rubba henne efter tvätten och förre vaxet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Man Tackar.... Hur mäter jag akterspegeln och hur vet jag om jag ska ha kort eller lång rigg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät avståndet från ovansidan av akterspegeln till under kant av botten utan ev kölplankor. En kort akterspegel skall vara 38 cm i lod och en lång 50,8 cm. Motorerna kan ha varierande men då brukar man hissa motorn på akterspegeln. Hur detta går till på rätt sätt rekomenderar jag dig att diskutera med lämplig motorinstallatör. Bill-Owe J Skadereglerare Atlantica

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...