Libbstickan 1 Postad 29 Juli , 2013 Hej. I höst är det dags för ny färg på båten. Jag har läst mängder med bra tips och försökt bilda mig en uppfattning om för- och nackdelar med sprutlackering. Mats Fredin på FREWI har en utförlig och mycket pedagogisk genomgång (http://frewi.se/HTML/Farg/Index.htm) av sprutlackering och tipsar om en serie produkter på biltema som gör det hela billigt för den händige hobbyentusiasten. Han rekommenderar JOTUNS 2K-färgsystem. Vad jag förstår är det inte lätt, men inte heller omöjligt bara man vågar sig på att försöka. Vid sidan om sprutlackeringens fördelar i finish har jag även läst om motstånd till sprutlackering för att man behöver polera, och vaxa med hänvisning till ett annat 2K-färgsystem från DE-IJSSEL som rollas. Vad jag läst har det en fantastisk förmåga att sträcka ut sig. http://www.slagsida.se/krabaten/skrovet/skrovet.html Förespråkarna till detta system hävdar även att sprutlackerad färg är tunnare (känsligare) och att detta blir lika bra om man bara satsar på underarbetet. Har även läst att någon sprutlackerat DE-IJSSEL. Vad säger ni? Rolla eller spruta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 30 Juli , 2013 Jag känner inte till dina färger där men med Topcoat åker man ju ändå på att våtslipa/polera oavsett metod om man vill få det hyfsat blankt. Sprutat blir mkt tunnare samt tenderar att inte få lika bra vidhäftning som när man arbetar in det med roller. Lägger man på en ljusare kulör än tidigare är man även nödd att måla 2 ggr med slipning emellan för att det mörka inte skall lysa genom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bay2855 0 Postad 31 Juli , 2013 Målade om förrra båten med De-ijssel och blev mycket nöjd. Flera i båtklubben trodde att den var sprutlackad. Det viktigaste är dock förarbetet. Som du själv skriver. Men det gäller ju även om man sprutlackerar. Och ju mörkare färg dessto mer syns det om man slarvat. Även viktigt att använda riktigt bra rollers till färgen. Men ska jag måla om en båt igen så blir det helt klart De-ijssel igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 1 Augusti , 2013 Sprutlackerade min segelbåt med topcoat för 5årsen det handlar om munstycke på sprutan och vikositeten på färgen. Jag sprutade topcoat med biltema spruta fast med deras största munstycke 2.5mm eller vad det var. Då byggde det rejält tjockt fick över 1mm på skrovet. Sen var det lite apelsin skals liknande att slipa bort och sen gå över till finare papper toll slut polera. Så nu har jag nästan 1mm tjockt vit gelcoat på båten. Tål en heldel stryk. Men skall man lägga tunn 2komp färg ett färgskikt om den sträcker sej ochhar ssej kan man ju likaväl rolla. Då känns den som att den är gjord för det. Annars hade jag själv sprutat. Funderar själv på att lägga ett lager bil klarlack på min båt som uv skydd och så ser den alltid Nyvaxad ut. Sen hade jag sprutat min båt med bil lack om jag inte hade valt att gelcoatera om den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 1 Augusti , 2013 En gelcoat är allt det bästa, men detta med en klarlack låter spännande. Men jag har lackat en del båtar ich risken är stor med porer som blir som stora kratrar när man lackar. Jag skulle i så fall lägga ett lager med planstrykare och dra åt alla fyra håll för att jobba in lacken. Låta den härda och mellanslipa och spruta sen. Skulle kunna bli riktigt snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser