Rockarn 0 Postad 24 Juli , 2013 Hej! Har på senare tid haft lite startproblem med min Mercruiser EFI -99 Har alltid kunnat starta den med reglaget i neutralläge men har på senare tid har han inte velat hoppa igång ordentligt, känns som han hoppar igång på 6 cylindrar sen kommer dom resterande två ögonblicket efter ( inte så bra på att förklara fenomenet ) ibland hoppar han igång då, annars får jag starta med lite handgas på reglaget så hoppar han igång efter en stund. Motorblocket är nytt sedan 2010, tändstiften såg OK ut idag när jag bytta till nya. Känns som att det har något med tändningen att göra eller nått med bränsleinsprutningen? Tips och idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rockarn 0 Postad 25 Juli , 2013 Ingen som har någon idé? Verkar även som att motorn blir något sur efter att det första startförsöket misslyckats, Då han får tugga lite på andra försöket med handgas! Gör det igentligen någon skillnad om man pumpar på handreglaget under starten på en EFI? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettring 0 Postad 31 Juli , 2013 Den bör ha en IAC - Idle Control Valve - så försök med den. Kostar ca 1500 skr för en orginal. Är mycket buzz på nätet just om den ventilen. Tar 10 minuter att byta. Kolla också att du har en bra och regelbunden gnista på alla stift - kan var någon sorts överledning(fukt) i fördelar locket - hade jag på min. Hade i det närmaste spökgnistor Ta ett dina gamla stift och lägg på limporna och kör startmotorn - det ska vara gnista med respekt. 900 skr för nytt fördelarlock med rotor. Allt ovan är förslitningsdelar så att byta detta kommer man få göra förr eller senarare iaf. //pettring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 6 September , 2013 Hur gick det för dig ? Fick du löst det ? jag märkte att min gick jämnare efter att jag bara tagit ut IAC och gjort rent den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser