trader-traktorn 1 Postad 11 Juli , 2013 Haloj! Har en gammmal plast eka som e 4,60 lång, och har ett vad jag tror ett planande skrov Men vi var ute och provade den i tisdags och sjön låg som en peng men den ville inte plana med 2 pers. varav med åkaren satte sig längst fram och motorn va max intrimmad med pinnen och det är en 20hk johnson med rorkult. tycker att det borde ha planat, men det kanske är jag som e optimistisk Men så råkade min kusin ha hydrofiols liggandes som jag kunde få som han skulle haft men blev aldrig av. men när jag läste på förpackningen så va det för 50hk och uppåt men som såg inte så annorlunda ut heller inte större om man tittar på bilder och vad jag minns från en kompis båt. ni som har erfarenhet av hydrofoils, är det bra?? ska jag prova med dom jag fick eller köpa dom till småmotorer?? Mvh lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 12 Juli , 2013 Det låter ju som att du har för svag motor för att båten ska komma upp i plan. Att då sätta på nånting som ökar motståndet i vattnet gör nog inte saken bättre direkt, så jag tror inte hydrofoils är lösningen. Större motor är däremot lösningen på princip alla problem som finns... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 614 Postad 12 Juli , 2013 På första bilden tycker jag det ser ut som om båten har en liten köl. På andra (den tagen bakifrån) syns inte denna. Har båten det? Om så är fallet blir det förmodligen svårt att få upp båten i plan och att den samtidigt går bra. det brukar bli som att den vickar fram och tillbaka på kölen och blir mycket svårkörd. Om båten inte har den lilla kölen skulle jag testa att sätta på hydrofoilsen. Det kan få effekt men jag skulle snarare gissa på att du har fel propeller på motorn. 20hk borde räcka för den båten om hästarna inte är alltför trötta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askeladden16 0 Postad 12 Juli , 2013 Hej Har du lång eller kort rigg på motorn? vid felaktig längt får du inte rätt fart o egenskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trader-traktorn 1 Postad 12 Juli , 2013 Haloj! det är liten köl på båten. blir den svår att plan? det är kort rigg på kort akterspegel kanske värt att prova ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser