Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
PCP-Roger

Ytterligare ett I-landsproblem?

Rekommendera Poster

Låg i gästhamnen i Oskarshamn som jag brukar under Latitud 57-festivalen, brukar sova i båten under festivalen, då jag själv inte är intresserad av att gå in på själva festivalen utan mest ligger dät för att dottern och hennes kompisar ska ha någonstans att sova, pausa och äta-blir lite lugnare bland pojkarna om pappa finns i båten-.

Skulle som vanligt kika lite på TV under kvällen men det var lögn i he-te att få in någon kanal utan ständiga avbrott.

Ligger nu ute i skärgården och tanten vile titta på Lotta på Lisebergi går kväll, samma jäkla problem igen. Efter att ha vridit antennen hit och dit under en halvtimma så ger jag upp och konstaterar att antennen är skit då den gamla antennen som vi hade fungerade perfekt i de flesta lägen.

Då plötsligt TV-n utan förvarning börjar fungera perfekt, det som hände var att dottern stängde av wi-fi-n.

När jag tänkte efter så var det säkert 10-15 trådlösa nätverk+ mitt eget igång under festivalen i hamnen.

Någon mer som märkt att trådlösa nätverk slår ut TV-signalen?

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte märkt. Ännu.  Men det låter som en trolig förklaring. Elektriska störningar är knepiga.

Frekvensområdena är iofs olika. TV sänds på:

VHF E5-12, 174 - 230 MHz

UHF E21-60, 470 - 790 MHz

Medan Wifi använder 2,4 GHz = 2400 MHz

Så radiosignalerna kolliderar inte i luften. Men WiFi sändarna kan mycket väl stråla på sidoband och störa en svag TV-signal. I synnerhet om det är nära (några meter) mellan apparaterna.

Du får väl titta på TV'n via nätet och en egen WiFi-koppling då. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ilandsproblem i högsta grad. Tur vi människor är olika.angel

Ta inte åt dig Roger, inte personligt......

Jag kan för mitt liv inte begripa varför man skall se på TV när man är ute å seglar, även om man nu ligger i hamn. Å Lotta på Liseberg av allt! Om man ändå såg ett kvasivetenskap program så hade jag förstått.

Folk har så mycket grejer i

Jo, det dyker upp en gräsand som lägger sig på båtens badbrygga, då åker brödpåsen fram och kameran, titta så sött. Sedan går man in å tittar på TV på Naturrutan', Ett med naturen o likn. Kollar vädret där de visar en tjusig solnedgång som någon tittare skickat in men missar den egna solen utanför båthytten.

Sedan har man inte tid att snacka med båtgrannen för man måste in å slå på Wi-Fi och kolla vännerna på Facebook å berätta hur fint man har det. Ligger ni i en segelbåt--åh så härligt....  Tillsammans ensamma......

Sverige är (har bliivit) fantastisk.

blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar det inte personligt Kalman, jag tycker nog du har en sund inställning till livet i allmänhet och  i synnerhet till sjölivet.

Jag är själv inte med på Facebook eller andra (o)sociala medier, datorn har jag bara med för att kolla väder och vind, har ett abonemang på Net1 som vad jag vet är det enda som har täckning överallt.

Vad gäller TV-n så hänger den med mest för sambon och dotterns skull själv så klarar jag mig alldeles utmärkt utan.

Skapade tråden mest för att kolla om någon annan märkt av problemet.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett Net1-abonemang, som jag använder i sommarstugan (eg höst/vinter/vår-stugan wink) och i båten.

Märkte till att börja med att det nästan omöjliga TV-läget i stugan blev helt omöjligt efter att jag skaffat det trådlösa intenetet.  Efter att jag flyttat modemet till ett annat rum blev det bättre. Så jag tror att internetet kan störa TV.

Skriver via Net1 i Åmåls gästhamn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också TV i båtenlaugh coh trådlöst internet. Vad vi märkt är att den förstärkare vi har till antennen ibland förstärker för mycket om sändaren ligger för nära oss. Kopplar vi ur förstärkaren funkar tv perfekt, kan det vara samma i ditt fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Svar till Bosse.

Visst kan det tyckas vara ett onödigt svar, det var ju inte menat personligen och jag började just med det för säkerhets skull i mitt inlägg.

Men det var ett lämpligt tillfälle att ta upp hela saken det här med att folk mer och mer vill ha som hemma och fjärmar sig från den natur de åkte ut för att titta på.

Det var det jag tömde min galla över. Av senare inlägg verkar det som om Roger förstod det.

Jag har inte sagt vad Roger skall göra, jag belyste saken i största allmänhet. Så om jag för det kallas för översittare. Tja, jag får väl lägga den titeln till mina meriter. Det är första gången i mitt liv jag har blivit tilldelad det epitetet.

Men det andra uttrycket i samma mening du skrev Bosse, oavsett vad du tycker om mig och vad jag skrev eller vad du retar dig på hos mig så får jag be dig vårda ditt språk. Det finns något som heter vanligt hyfs, vi tilltalar inte varandra hur som helst, inte ens annonymt på nätet.

Att jag inte svarade direkt på själva frågan, för mig tycktes den vara så himla enkelt och självklart och är ett gammalt känt faktum att både datorer och mobiler samt mobil med Wifi samt router stör TV-n om man kommer tillräckligt nära. Det är så hemma och även i en båt.

Inget nytt.  Så jag passade på att uttrycka min åsik i sammanhanget om hur vi beter oss numera i våra båtar.

Men jag borde kanske starta en ny tråd om det om du anser det Bosse? Fast för min del, nä, det får vara. Den som retar sig får fortsätta och bygga upp en storm av det här i tråden. Själv säger jag förlåt för avvikelsen från ämnet. De som har efarenhet och förstånd fattar vad som är på gång.

Till själva ämnet.

Jo som du har märkt Roger så är det så att trots olika frekvenser så stör de olika radiovågorna varandra. Wi-Fi samt vanlig dator-laptop samt Router stör TV signalen. I.o.m digitaliseringen av TV så att man kan klämma in fler kanaler på en smalare bandbredd så har vi fått dels fler men dels annan typ av störningar än när det var analogt. Apparaterna klarar sig faktisk med svagare signaler. Men när just flera svaga signaler kommer i närheten så uppstår interferrens, som när man kastar sten i vattnet och ringarna från flera stenar möts. Dessa fenomen kankse inte filtreras bort helt  när man detekterar frekvenserna från bärvågen så att en del kommer in i fel mottagare. Om den nu inte har tillräckligt bra kvalite på finliret så kommer det med störningar. Apparaten vet helt enkelt inte hur den skall tolka dessa frekvenser. Det blir drop-out, bilden-ljudet fryser, hål i bilden på TV rutan osv.

Det är priset vi får betala för att kunna ha fler apparater runt oss. På analoga tiden fanns ju inte så mycket att välja. Tv å radio bara. Ni minns kanske när man införde frekvensmodulering på vanliga radionätet? Det som kom att kallas FM.

Så....jag avrundar mitt lilla inhopp med att säga det andra har sagt i tråden ovan, flytta apparaterna eller stäng av den som stör. Å ber dig Roger om ursäkt om du uppfattade mitt svar som personligt en gång till.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...