Hanto 0 Postad 8 Juli , 2013 Kan konstatera att många idag kan tänka sig att byta sin båt som dom vill sälja men om dom skall ta ett inbyte så kostar båten i ren affär tex 200;000:- och vid ev inbyte 225,000:- vilket är ett effektivt sätt att jaga bort ev spekulanter.Har handlat med entrepenadmaskiner & bilar i över 35 år och vet att man skall värdera varje ev inbyte var för sig för att kunna komma fram till´ett avslut som båda parter kan vara nöjda med.Anledningen till att handlaren vill ha mer för att ta inbyte är att han/hon är näringsidkare dvs dom skall lämna garanti på det som säljer vidare till en ny ägare vilket är en milsvid skillnad om man är en Svensson som försöker leka affärsman. Hoppas att detta kan vara en hjälp på vägen att bl en lite vassare försäljare kanske ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 Juli , 2013 Förstår vad du menar och håller med... Delvis i alla fall. För om du tar en privat säljare så KAN det ju vara ett sätt att få en affär att komma i mål, att ta inbyte? Och firmor blir till slut proffs på sådant här medan en privatperson kanske bara gör en enda sådan affär i hela sitt liv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hanto 0 Postad 10 Juli , 2013 Ja och ibland kan det vara så att man kanske kan få vara beredd att lägga pengar i mellanskillnad på ev inbyten för att till slut ro i land affären och få båten såld till ett bra pris.Man skall nog akta sig för att sätta ett högre pris på sin båt vid ett ev inbyte innan man vet vad för något som kan dyka upp under annonseringen gång vilket som jag tidigare nämde jagar bort dom allra felsta ev spekulanter innan dom läst färdigt annonsen. Sen är det inte alltid som handlare som tar sitt ansvar och använder vinsten = inbytespengarna till att rätta till ev garantiåtgärder dvs fel & brister men det är en annan historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser