Gå till innehåll
måndag 29 juni 2026
dynaflux

Defekt likriktare

Rekommendera Poster

Jag har ägnat några timmar med kompisens motor, en Archimedes Penta 450 som tappat orken; den startar och går på tomgång, det går att varva upp den men så fort man lägger den i växel dör den. Jag upptäckte att fästet till likriktaren (en bockad plåtbit) gått av och jag gissar att det har något samband med felet. Antar att likriktaren ska vara jordad men frågan är om den kan bränna av det(?). Kan det vara möjligt att en eller flera tändspolar (den har tre, en för varje cylinder) har bränts om det gått växelström igenom dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn har gammaldags brytarspetsar så är jag helt säker på att tändningen och laddningen av batteriet som likriktaren hör till är helt skilda kretsar. Så felet beror inte på likriktaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade inte hjärnan inkopplad..... Likriktaren är bara till förbrukare på båten (ingen laddning till batteriet). 

Eftersom likriktaren satt fast en timme innan motorn började gå dåligt var det lätt att sätta det i samband. Rimligen är det ett annat fel. Den startar alltså lätt, går bra på tomgång, inga konstiga ljud, varvar upp villigt utan belastning men är totalt orkeslös och dör ofta när man lägger i växeln. Det finns bensin i glashuset till pumpen och förgasaren har inte flödat. De båda gånger jag drar upp riggen kommer det ut lite bensin i vattnet vilket det inte har gjort innan. Jag kan dock inte se varifrån det kommer, det finns ingen bensin synlig runt cylindrar eller förgasare. Tips? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När märkte ni att den blev den orkeslös? När ni startade den efter vinterförvaringen? Det låter lite som kolvringarna fastnat på grund av fukt i cylindrarna, det ger orkeslös motor på grund av dålig kompression.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, den gick bra efter sjösättningen. Min kompis var ute igår och den gick bra men när han startade motorn för att åka hem dog den när han försökte lägga i växeln. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...