Gå till innehåll
lördag 09 augusti 2025
baclak

Jag kan FÅ en Waarship 710???

Rekommendera Poster

Jag behöver hjälp!

Jag har av en arbetskamrat fått erbjudande om att en Waarship 710. Jag får betala lite för utombordaren och vaggan (ca 5000kr) -men annars är båten min. Det är eg hans kompis båt men kompisen bor i Schweiz och ser bara kostnader med att få hem båten dit. Jag har själv ingen segelvana och bara en  båt med 40hk och 2 kajaker. Men, mina barn är segeltokiga och 18 och 21 år gamla. 

Båten står på land och har inte varit i sjön på 2 somrar. Teakdäck -vilket jag googlat mig fram till -kan innebära STORA kostnader. Som det ser ut nu så är det fukt i båten på 2 ställen där färgen släppt (precis på ruffsidan/taket där man går ner). 

Jag ser det som att ungdomarna kan få segelvana (de har tidigare bara seglat optimist och C55 på seglarskola men också gått på sjöfartsprogram och korsat Atlanten och seglat i Nordsjön och Medelhavet med T/S Gunilla  (tremastad bark/Skolskepp). 

Om båten är så risig att teakdäcket måste läggas om inom några år går den då att sälja eller ge bort? Att lägga ner 100 000 på att lägga om däcket är inte realistiskt. Men att inte ta emot en båt som är segelduglig som hon är nu känns ju svårt. Kan ju tillägga att ungdomarna är lyriska...

Vad göra? Ska jag ta båten för vad den är -eller är det vansinne? Tacksam för synpunkter/erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Klart att ni ska ha båten! Speciellt om nu ungarna är lyriska och 5.000 är en summa som man kan ha och förlora utan at lyfta på ögonbrynen. Vi motorbåtsägare har ju ingen hum om pengar vilket är tur med tanke på bunkringkostnaderna...

Visst, ett teakdäck som läcker och som tunnats ut med åren är ju ingen hit så visst kan det vara ett aber. Alla teakdäck är väl inte välunderhållna och 14mm tjockt, som vårt...

Å andra sidan; för ynka summa om 5.000 så kan du väl lägga ner lite tid, pengar o möda!

Lycka till yes

post-10024382-1394237568,2316_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om teakdäcket läcker kan du slita bort det, sedan spackla och måla plastdäcket som ligger under. Inga större pengar...

post-832-1394237568,3594_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och är man lite kreativ blir det rätt snyggt...

post-832-1394237568,4186_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...