Gå till innehåll
torsdag 15 maj 2025
Flipper_570_HT

Ställa tändning

Rekommendera Poster

Hej

Jag har renoverat min Mercury 80 hk 1982 års modell. Vid provkörning efter renovering går motorn jättedåligt. Jag har kollat allt; luft, bränsle, el och gnista-allt funkar och är rätt kopplat. Motorn går bra på låga varv och höga varv OM man lyckas pressa förbi gasen förbi mittenläget när motorn vill dö. Då går den 30 knop. Jag tror tändningen är felställd. Det jag gjort är att ställa kolv nr 1 på övre död punkt (ÖDP) eller som det heter på engelska TDC (top dead center). På svänghjulet pekar då timing pointer på.464 vilket ska vara rätt enligt rep.handboken. Sedan ska man lägga i växeln på tomgångsfart och då ska tändningslampan visa 2 grader före till 2 grader efter ÖDP, dvs tändningen flytta sig till vänster till den visar inom dessa värden. Det gör den inte, den flyttar sig en bit till vänster om ÖDP-märket .464. På full gas ska den visa 27 grader före ÖDP. Denna märkning finns också på svänghjulet. Nu visar tändlampan att tändningen flyttar sig ca 10 cm till vänster om .464-märket istället. Jag har tagit upp båten på land och demonterat svänghjul, stator, trigger mm. Allt verkar sitta rätt. På tomgång visar tändlampan .464 = står svänghjulet i den positionen som jag ställt in när kolv nr 1 står i topp längst ut. På svänghjulet finns på sidan på ett ställe två hål bredvid varandra. Har det med ÖDP att göra? Dessa märken är en bit från min markering som jag ristat in på svänghjulet för att visa när kolv nr 1 är i topp och timing pointer visar .464.

Förslag? Jag har hållit på en och en halv vecka nu och börjar ledsna. Semestern börjar på torsdag och hopper sviker... någon som kan hjälpa mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag gjort är att ställa kolv nr 1 på övre död punkt (ÖDP) eller som det heter på engelska TDC (top dead center). På svänghjulet pekar då timing pointer på.464 vilket ska vara rätt enligt rep.handboken.

Jag har ingen erfarenhet av din motor, men jag tror att du missuppfattat grundinställningsproceduren.

Merc specar synkning av grundinställningen på följande sätt:

Hitta ÖDL, vrid sedan svänghjulet motsols tills kolven sjunkit 0.462 = 11,7 mm från ÖDL.

I detta läge vinkelskalan justeras så att .462 markeringen är utpekad. Om inte, justera så att det stämmer.

Om märket på skalan är 0.464 som du anger, så skall du öka en tiondel till 11,8 mm.

Du behöver en mätklocka eller en mikrometer avsedd för ändamålet för att få detta perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Guesstson

Nu förstår jag hur man ska göra. Jag har gjort steg 1 att ställa in ÖDP. Steg 2 att motsols dra in kolven 11,8 mm har jag inte gjort. Det ska jag göra i morgon. Jag har möjlighet att över en kväll få låna en sådan mätare som du nämner. Det heter dial indicator. Vad gör jag sedan jag dragit in kolven 11,8 mm?  Kommer tändningen att hamna på -2 till +2 grader med växel i på låg fart och det ska funka sedan? Eller är det något mer jag ska göra? Finjustera tändarmen mot gasarmen (throttle arm) finns info hur man ska göra. Det är inte det som är grundproblemet så denna del ser jag som ett midre problem. Tändarmen som sitter i triggern under statorn har ett dödläge på ca 4 cm innan den åker framåt när man gasar. Totalt är sträckan för tändarmen 4 cm och för gasarmen det dubbla! Vad innebär det? Är tändarmen felmonterad då? Jag trodde att både tänd- och gasarm följde med varandra proportionellt eller hur man ska säga. Svara gärna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det heter egerntligen indikatorklocka på svenska, så det stämmer bra.

Proceduren med .464/.462, innebär att gradskala som visar kolvens  läge kalibreras/korrigeras så att t.ex. när skalan visar TDC, så är verkligen kolven på cyl 1 i topp.

Det är bara gradskalan som justeras och inget annat kan påverka. Det faktiska tändläget påverkas alltså inte av att korrigera skalan, men det av dig avlästa och därigenom upplevda gradtalet påverkas naturligtvis.

Skalan kan sitta på svänghjulet eller på blocket bredvid svänghjulet. Sitter skallan på blocket så justeras den genom att skalan lossas och flyttas relativt ett märke på svänghjulet. Sitter skalan på svänghjulet, så flyttas i stället en visare som sitter fast på blocket.

Efter kontroll och ev. justering av gradslkalan skall tändläget justeras.

Detta brukar vara beskrivet  i verkstadshansboken så att det går att göra statiskt dvs med motorn avstängd. Jag rekommenderar att du gör det statiskt  och sedan gärna kontrollerar med motorn igång, en medhjälpare vid ratten och en stroblampa att kolla. Kolla i så fall gärna sen kväll eller en rejält mulen dag, annars kan lampan vara för ljussvag fär att kunna läsa av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har nu snurrat på svänghjulet och dragit in kolven 12 mm vilket flyttat mätskalan på svänghjulet motsols mot tändarmen. Men denna åtgärd leder inte till att skalan står på ca 0 grader med motor igång med växel i på låg fart när stroboskoplampan lyser mot timing pointer. Då visar timing pointer som sitter på blocket som går mot svänghjulet fortfarande 1 cm medsols från .464. Något måste vara felmonterat eller vad! Jag ger snart upp! Det blir i så fall första gången. Motorn vann över mig! Motorn är så pass enkel att det verkar svårt att montera något fel. Det värsta i allt är att jag bytt kolv, kolvringar på alla kolvar, lager, packningar, impeller mm. Likt förbannat lyckas jag inte med detta, känns konstigt att detta skulle vara så svårt. Fler tips uppskattas kring ev felmontering av delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag begriper inte vad du gör. Du har dragit in kolven 11,8 mm genom att rotera svänghjulet motsols, så lång är jag med, men vad är tändarmen för något?

Jag kan inte förklarar det tydligare än i tidigare, inställningen ovan syftar INTE till att ställa tändpunkten utan att KALIBRERA GRADSKALAN. Om referensen/skalan är fel, så kan inget du mäter mot denna bli rätt. 

Efter justeringen skall det du kallar timing pointer peka mot .464/.462 märket, om inte skall du justera timing pointer eller om denna inte går att flytta, så är själva skalan flyttas tills det stämmer.

För att ta en liknelse. 

Antag att du skall mäta och markera tre avstånd 0,5, 1 och 2 meter från mitten av en bräda.

Om du inte först bestämmer och nogrannt märker ut mitten av brädan, som ju är referens, så kommer de tre märkena 0.5, 1 och 2 meter aldrig att hamna där de ska även om du mäter och märker aldrig så noga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för stort tålamod Guestsson!

Jag begriper nog inte jag heller...borde kanske lämna in motorn till dem som kan sån't här. 

En (dum ) fråga kanske: om jag (efter kalibrering av ÖDP) på full gas riktar stroboskoplampan på plastgrejen som först mätte ÖDP, kommer då siffran 27 att dyka upp? Det är värdet för max tändning. Även då borde på låg gas framåt värdena 2 ( före ÖDP) till 2 (efter ÖDP) synas i lampans sken? Detta är för mig en grundläggande men viktig fråga.

Om inte annat har jag förstått detta nu (som du skrev tidigare): inställningen ovan syftar INTE till att ställa tändpunkten utan att KALIBRERA GRADSKALAN.

Är gradskalan felkalibrerad kan säkert värdena visa fel. Jag måste nog låna indikatorn...Dock är det konstigt att skalan för 0-27 grader = låg till hög fart ALDRIG dyker upp. Jag har ställt .464 ganska noga med manuell mätning. Det borde inte sllå så fel som nu. Det är alltså ställa tändpunkten som är problemet. 

Här är tänd-och gasarm på bild: Den första armen från vänster är tändning och den andra är gas. Jag kan förstå om du tycker jag är korkad när det gäller detta men jag har trots allt lyckats med renoveringen!! Detta verkar vara den svåraste delen. Jag har ägnat lika mycket tid åt detta som åt renoveringen faktiskt.

Observera att den silverfärgade armen ska sitta i hålet i tändarmen längst upp vilket den såklart gör nu. Den andra inringade delen längst upp är där triggern som sitter under statorn är monterad. Den verkar inte kunna sitta på annat sätt än vad den gör nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall utföra två moment:

1. Kalibrera skalan 

2. Ställa tändningen

Att ställa tändningen går inte att göra om skalan inte är korrekt kalibrerad.

1. KALIBRERING

Jag vill inte märka ord, men det är vikigt att du förstår.

efter kalibrering av ÖDP  

Det är specat att kolven skall sänkas 11,8/11,7 mm och att KALIBRERING av skalan/Timining pointer (beroende på vilken av dem som är flyttbar) skall ske mot .464/.462 märket på skalan, INTE  mot ÖDP-märket dvs inte mot TDC alt. 0 på skalan.

Alltså: skalan/Timming pointer skall kalibreras mot .464 alt. 0.462 märket inget annat.

När detta är klart kan du kolla kalibreringen genom att vrida svänhjulet så att kolven på cyl 1 är i ÖDP, då skall Timing pointer visa mot TDC/0-märket.

2. STÄLLA TÄNDNINGEN

Till att börja med så har jag aldrig sett din motor under huven och jag är inte så mycket hjälpt av bilden men jag kan uttala mig generellt.

Du frågar om ifall att efter kalibreringen siffrorna 27 respektive 2 kommer att dyka upp. Återigen blandar du ihop kalibreringen med inställningen. Om siffrorna 27 resp. 2 dyker upp så står tändningen rätt, i annat fall får du justera den och det gör du INTE genom att flytta skalan eller Timing pointer som du gjorde vid kalibreringen. Säkert har du rätt i att åtminstone justeringen av tändpunkt vid tomgång skall ske vid armen. Men hur får du kolla i en verkstadshandbok.

Dock är det konstigt att skalan för 0-27 grader = låg till hög fart ALDRIG dyker upp.

- I vilket sammanhang? När du kollar med tändinställningslampa eller vad?

- Är svänghjulet korrekt monterat, med axelkil.

- Har du lampan kopplad till rätt tändkabel, dvs cyl 1 ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Nu är jag på gång...ställde in kolven 0.464 tum noga manuellt  = 11,8 mm och justerade timing pointer mot .464-strecket. Sedan ställde jag kolv nr 1 i ÖDP med noggrann manuell mätning och då hamnade timing pointer på 0 grader vilket skulle vara TDC. Jag förväxlade tidigare .464 med ÖDP. .464 = kolven inskjuten nätt 12 mm då just 0,464 tum är 11,8 mm injustering av kolv. ÖDP/TDC = kolven längst ut. Dvs en j***a skillnad! Startade motorn direkt utan problem och lade i växeln på låg fart. Tändningen står då på 0 grader vilket skulle stämma med +2 till -2 grader. Gasade sedan till ca 1/3-gas och tändningen hamnade på ca 11 grader. Alltså verkar det fungera. Jag vill inte testa full gas på land för att se att tändningen blir 27 grader på maxfart. Bättre att göra detta i vattnet. Jag ska nog låna mätinstrumentet ända för att ställa in exakt. Det finns ingen kil eller uttag som håller svänghjulet på en viss plats. Det kan sättas hur som helst (på gott och ont), vilket jag inte tänkte på när jag demonterade och monterade efter renovering. Och självklart satte jag stroboskopklämman på tändkabeln för första cylindern! Inom kort ska jag provköra och återkommer efter provkörning och slutlig justering av allting. Hoppas att den inte vill dö på mellanläget på gasen nu! I så fall testar jag en billig Biltema-tank. Jag har läst att gamla bensintankar kan spela spratt. Även kan jag testa en ny bensinslang med nya kopplingar. Men kanske allt funkar nu. Jag återkommer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att det ordnade sig. Misstänker att du använt ett skjutmått och det blir i så fall inge vidare exakt. Om jag vore du skulle jag använda en indikatorklocka och sedan vid jsuteringen av max förställning sikta en eller två grader under 27 grader dvs på 25 eller 26 grader. Det skapar en marginal om det skulle vara lite fel och du kommer garanterat inte få någon märkbar skillnad vare sig på toppfart eller bränsleförbrukning. Jag blev rekommenderad en 2 grader sänkning på en Yamaha 55 och det gick inte att märka någon skillnad på denna. 

Jag blir dock lite konfunderad över följande:

Hoppas att den inte vill dö på mellanläget på gasen nu!

Du har inte beskrivit att du justerat tändpunkten, bara flyttat en visare och detta kommer på intet sätt påverka motorgången. Tvekan i mellanregistret beror enligt min erfarenhet oftast på bränslebrist eller matbrist som jarb brukar uttrycka saken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Äntligen fyra veckors semester! I morgon ska jag låna mätaren och fininställa de grundläggande inställningarna som ska vara. Jag har ställt om tändningen något så att den står på 0 grader TDC på tomgång och låg fart framåt. Jag ska kolla tankar, slangar, bensinpump och membran till bensinpumpen om den inte vill gå bra i mellanregistret. Ytterligare fininställning av tändning ska göras då motor och propeller belastas på ett annat då provkörning görs i vattnet än när den körs på land. En kompis ska få styra och gasa medan jag ställer tändningen, inte minst på fullgas. Då ska jag ställa den på först 25 grader och sedan på 26 grader. Förhoppningsvis räcker det enligt din anvisning. Jag återkommer i helgen med resultat efter provkörning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den verkar vara i ett väldigt fint skick för sin ålder. I natt reser jag till Jämtlands fjällvärld, så jag hoppas att någon anna kan hjälpa dig vid behov. 

Prova att någon pumpar på slangblåsan samtidigt som någon anna drar på. Beroende på om den funkar bättre eller samma så får man en ledtråd till felsökningen.

Som jag tror att jag skrev tidigare rekommenderar jag en sen kväll eller rejält mulen dag on du skall kunna läsa av med stroboskoplampan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu fungerar allt som det ska! Vid låg gas framåt är tändningen 2 grader BTDC och vid full gas 27 grader BTDC. Allt uppmätt med tändlampa (ensam vid ratten)! Felen var följande från början: Förgasarna flödade, tändningen stod fel, kablarna från CDI-boxen till tändspolarna satt fel pga att man måste vända på kopplingsschemat för att det skulle bli rätt. Alla satt alltså fel. Sist men inte minst var två kablar vid två tändspolar av inne i höljena. Svårt att komma på sådär direkt. Men nu som sagt är allt OK och motorn gör 30 knop och varvar 5400 varv. Bra också att jag fick låna instrumentet för att ställa .464 och TDC för justering av timing pointer Jag har lärt mig mycket av detta som kommer till nytta en annan gång (vilket jag inte hoppas blir)...hoppas bara att vädret blir så pass att man kan åka.

Tack för all hjälp Guestsson! Ovärdeligt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...