Bullerclownen 0 Postad 25 Juni , 2013 Har missljud från axeln på min Monark 690 och har kommit fram till att det antagligen beror på dåligt riktad motor. Har konsulterat en båtmek och han sa att det är bara att göra själv med ett bladmått och vanliga standard verktyg. Har grundkunskaper i motorn men inte mer och undrar lite om vad man ska tänka på. Har självklart kollat upp hur man gör men det är i teorin och det är inte alltid samma sak som praktiken. mvh På väg att bli gubbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Juni , 2013 Byt gummikuddar innan du riktar upp motorn, dom främre brukar bli hårda och dom bakre brukar lösas upp så att motorn sackar i bakkant. Har du koll på teorin så klarar du detta galant. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juni , 2013 Det är lätt som en plätt. Börja med att lossa bultarna i kopplingen, lägg en linjal ovanpå kopplingen så ser du om det är höjdskillnad på kopplingsdelarna. Ibland får man dra ur bultarna därför att skillnaden är stor. Är det nästan ingen höjdskillnad så behöver man inte byta kuddar just nu. Kolla med bladmåttet mellan kopplingsdelarna, uppe, nere höger vänster. Finns det skillnad så måste motorn skruvas/shimsas upp. Kontrollen är enkel och snabb att göra, man borde göra det varje år. Byta kuddar och justera motorn kan ta lite mer tid men kolla är enkelt och en bra början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bullerclownen 0 Postad 25 Juni , 2013 då är frågan om det här med att byta kuddarna. är det något man kan göra själv och vart hittar man nya till ett rimligt pris. orginal kostar ju 890:- styck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 25 Juni , 2013 Har gjort denna operation på en Marex 24 med en MD11D och som du nämner är reservdelarna till VP svinaktigt dyra så jag valde bort orginalkuddarna och köpte standardkuddar med rätt shorevärde (tror det hette så men detta kan de som är proffs på kuddar) fick modifiera motorbädden lite grann men det var inget större jobb sedan följer du de instruktioner som finns hur man riktar upp en motor/axel och är man normalhändig så fixar man detta /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Juni , 2013 Kolla med rodahl.se, dom är bra på detta och kan säkert tipsa eller sälja billigare motorkuddar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juni , 2013 Ta inte ut sorgerna i förskott, börja med att kolla uppriktningen och justera den. Verkar kuddarna dåliga så byt i höst. Trillar det gummibitar ur fästen och motorn håller på att tippa, då är bytet akut. Men det är ovanligt. Ska jag byta kuddar så lyfter jag nog ur motorn och passar på att rengöra, måla mm. Därför får det vänta lite ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 579 Postad 25 Juni , 2013 Lätt som en plätt, är väl att bagatellisera lite. När man drar ur skruvarna till flänsen, ramlar axeln ner en bit, och det ska den göra. Om den inte gör det, hänger axeln i röret,när den är monterad. Innan man börjar uppriktningen måste man se till att axeln är mitt i röret. Det kan man göra genom att svarva en kona av plast eller trä, som passar på axeln, och kan tryckas in en bit i röret. Om man klyver den, och är lite snabb att trycka in den i röret, kommer det inte in så mycket vatten. Detta under förutsättning att det finns plats att dra fram axeltätningen. Annars får man göra det på land, och ta bort tätningen helt. Sedan riktar man in motorn, med konan på plats. Om motorn har varit dåligt uppriktad, under en längre tid, brukar trycklagret, som sitter i backslagsflänsen vara skadat. Det visar sig genom att det går att vicka på flänsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Juni , 2013 Rollen kan detta ser jag, vad som inte framkommit är vilket bladmått som ska användas, 0,1 millimeters ska inte gå in någonstans mellan flänsarna. Men detta visste ju trådskaparen redan i trådens början. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bullerclownen 0 Postad 26 Juni , 2013 Gjorde en uppriktning igår och missljudet är helt borta! Dessutom så blev det betydligt mindre skakningar. Dubbellycka! Men säg den lycka som varar i evighet och ungefär 5 timmars båtåkning senare då kloggar tanken igen! Ett problem löst ett annat att lösa med andra ord. Detta är dock något jag har koll på så nu lämnar jag denna sida för denna gång. Tackar för all hjälp jag fått och alla bra tips det va nästan lätt som en plätt... Mvh lite mer gubbe för varje dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juni , 2013 Ok, lätt som än plätt är kanske lite överdrivet men det är ju ingen rocket science heller. Kul att det blev en märkbar förbättring. Naturligtvis ska axeln centreras, jag satt och tänkte på ett gammalt stelt montage. Att lossa bultarna och centrera axeln är lite bökigare, att byta kuddar är ännu värre. Börja med bladmåttet och shimsa/skruva Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 26 Juni , 2013 Det var billigt! Till våra två TMD41A-maskiner kostar de 3.000 kronor.. stycket ! Länge leve VP! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser