Gå till innehåll
torsdag 30 oktober 2025
seacaten

Hur polera friborden (gelcoat)

Rekommendera Poster

Hej,

 

Första inlägget här så kan mycket väl ha hamnat i fel underforum!

Jag har en Seacat i min ägo som inte jag själv haft i vattnet ännu.

Den är i väldigt bra skick och renoverades så sent som förrförra sommaren.

Den har dock stått utomhus i vinter och gelcoaten är smutsvit nu, och inte så glänsande vit som den skall vara.

Den är dock inte speciellt matt, bara skiten, så jag har googlat och hittar bara massa tips för riktigt risig gelcoat där folk föreslår allt ifrån syror till autosol.

Jag räknar med att i praktiken behöva rengöra den och polera/vaxa med en polermaskin snabbt över friborden för att få bort smuts och få glans.

Problemet är att min kunskap inte täcker in detta, och jag har ingen aning om vad jag bör använda för produkter?

Jag fick SONAX Xtreme Deep Gloss Polish+Wax rekommenderat, men det är väl till för bilar och lär knappast hålla lika bra i båtmiljö?

Skulle dock vilja ha något som är enkelt att lägga på med en enkelroterande polermaskin, och är alltså inte alls intresserad av typ hårdvax eller slipande polermedel då jag förmodligen skulle kunna lägga i båten som den är utan att det stör supermycket.

Alla tips efterfrågas!!

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall tilläggas att båten i fråga är en av de sista Marieholm Seacat som tillverkats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Man väljer själv hur noga man vill vara med polering och vaxning naturligtvis.

Är gelcoaten i gott skick, dvs blank och jämn, använder man något tvättmedel för att få bort smutsen. Jag brukar ta en skvätt vanligt diskmedel.

Är ytan inte så blank som man vill ha den så tar man till olika grader av polering. Enklast med en polish. Är den matt så krävs lite mer. Ett av de bästa sätten jag har provat är att köra en skumgummi-rondell på en lite fuktad yta. Lågt varvtal rekommenderas. Polera tills ytan torkar och är blank. För hög fart ger risk för slipskador.

För att gelcoaten ska förbli i gott skick behöver man skydda den från UV-strålarna. Bäst sker detta med ett bra vax. Om den nämnda produkten uppfyller detta krav kan jag inte avgöra.

Olika vaxer kräver olika sätt att lägga på. Det vanligaste är att man lägger på ett tunt lager som man låter torka innan man polerar upp ytan. Poleringen kan göras med en rondell med lammulls-hätta som man dammar av då och då.

I år provade jag Ultraglozz för första gången. Kan inte redan nu säga om det är bättre eller sämre än alla de jag provat tidigare. Det där med vax är lite av en religionsfråga för vissa båtägare och de flesta jagar det bästa medlet genom att prova olika.

Själv har jag inte hittat det som jag bäst trivs med men TCNano som jag kört med två tidigare år är helt OK. Är dock tveksam till hur bra det är med nano-partiklar för hälsan och för miljön.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för tipsen och välkomnandet!

Gelcoaten är jämn och hyfsat blank, men det är ett lager av smuts på den, men den är fortfarande vit och inte gulnad.

En bilsvamp utan bilschampoo och en hink med vatten och lite diskmedel? Skadar inte diskmedel gelcoaten?

Spelar det någon roll vad man använder för polish? http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Batvard/Batpolish-30560/

Tänkte använda detta, då det är en budget som passar bra för mig...

Tänkte även köpa ett sådant här vax http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Batvard/Batvax-kramigt-30563/

Som sagt, har ingen bra insikt i detta, men då båten inte är någon dyr båt så känns det löjligt att slänga ut tusentals kronor på sådant här om skillnaden är marginell...

Jag vill skydda båten så den inte skadas och tappar i värde, och håller sig hyfsat snygg. Samtidigt måste jag lyckas göra arbetet själv också på något vis...

Vad tror du/ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra tipps är att söka lite här på MG då detta ämne med polering och rengöring mm har diskuterat till och med mer än 0,2 lagen.

 

Men ändå. Går jättebra att polera med medel som är för billack. Går även bra med relativt billiga maskiner från Biltema eller Jula.

Läs på och gärna om hur bilar poleras så är chanserna större att den blir bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i det ChristerN

För en del båtägare verkar det som om en superblank skrovsida är det viktigaste med båtägandet. Jag är väl i det närmaste en motpol.

Polerar och vaxar hör man för att båten skall va ren och inte bli så sitig under en period.

Tål inte gelcoaten vanligt diskmedel, så är det nåt allvarlugt fel, eller utryckt lite mindre sarkastiskt. Gelcoat tål diskmedel. Brukar spola av med slangen, tvätta över skrovet med det jag har till hands av rengöringsmedel. Ofta Yes, som har en bra fettlösande förmåga. 

Hör till de mera lätjefulla båtägarna wink. Har under många år kört med kombinationsmedel av polich och vax. De senaste åren har jag använt Ultraglozz som polerar och vaxar i ett (eller vad det nu gör) Första gången skll man köra två omgångar. Resultatet blir dock bra.

Har ett par fläckar som fendrarna nött lite matta. Borde polerat över med Autosol sist jag hade på land, men det får väl bli nästa gång. Att skriva att man använder Autosol cromglans på ett marint forum är som att svära i kyrkan. Det finns vissa som polerat bort gelcoaten med detta.

Rubbing eller Autoxol Cromglans måste ju användas med förstånd och är ju inte en årlig förstahandslösning.

Spola du av båten och tvätta sen med nåt rengöringsmedel. Polera och vaxa med det du tänkt för hand eller med en lågvarvig maskin, så blir det bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autosol cromglans är slipmedel som är avsett för att polera crome. Men går ypperligt att polera gelcoat med vilket många konstarerat. Dock relativt grovt och som toaen skriver kan man polera igenom gelcoaten. Autosol duger bra som grovt polermedel men sedan bör man köra med finare polermedel för att inte efterlämna djupare repor av polermedlet.

Vissa som kör med autosol och sedan vaxar blir jättenöjda med resultatet men upptäcker efter ett tag att resultatet inte blev så bra och orsaken är att då vaxet som gav den fina ytan har försvunnit och reporna efter det grova polermedelet fylls med smuts.

Bäst är att polera med medel med den grovlek som ytan behöver och behövs grövre medel får man ta det i flera steg med allts finare.

Precis som man fick lära sig i träslöjden, Grovt, finare, fint. Men sådant praktiskt arbete har väll försvunnit och numera luras folk av nano-skit och andra dundermedel.

Hade hjälp av ett proffs som polerade min båt medmedel avsedda för billack (3M) för 3 år sedan. Fortfarande sitter resultatet kvar och endast använt cleaner för att få bort smutsen före vaxningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...