Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
sebbe999

Albin 25 Generator/laddnings problem

Rekommendera Poster

Tjena,

Jag sjösatte albin 25:an idag och efter den vanliga checklistan upptäckte jag att generatorn inte laddar!!

 

1. Jag har mätt upp 12.6v när motorn är avstängd och den ligger kvar på samma när jag kör

 

2. Lampan vid panelen lyser inte, (Jag har mätt och kollat så den är hel!)

 

Jag har läst någonstans att lampan måste fungera för att generatorn ska ladda, gäller det min oxå? den lyser ingenting fast den är okey!!

motorn är en md3b!

 

Hur stor är chansen att Laddningsregulatorn som är kopplad utanför motor rummet är alut? hur mäter jag den?

 

Är det någom som har någon ide hur jag kan få igång laddningen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är laddlampan hel, men inte lyser när du slår på tändningen skall du börja felsöka där. Om tändningslåset är helt och ledningen från det fram till lampan är helt skall du kunna mäta batterispänning  mellan lampan (plussidan) och jord, dvs minus. Då ligger felet på andra sidan lampan. dvs minus. Kolla först att lampsockeln är korrekt. Minuskabeln från lampan går till DF/61 kontakten på generatorn där lampan jordas genom generatorns fältlindning och då skall lysa. Om du jordar den kabeln och lampan inte lyse (tändningen på), är det antingen fel på lampan, lampsockeln, tändningslåset eller kablaget till och från lampan. Lyser den då men inte när kabeln är kopplad på DF/61 ligger felet i generatorn eller kanske laddrelät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...