Gå till innehåll
måndag 15 juni 2026
bhemac

Vattenrening med ozon

Rekommendera Poster

Vissa kommuner renar sitt dricksvatten med ozon. Akvarier renas ofta ozon precis som flaskvatten. Borde vara perfekt i båten, eller hur? Det är två metoder som används, ozon som gas eller UV-ljus. I båten borde gas vara enklast, blås i tanken, gasen rör runt vattnet. Alternativet klorgas har jag skippat, det har även vår kommun gjort vilket vi är väldigt tacksamma för. Ozon är både billigare och enklare än tex klorfilter som måste bytas med jämna mellanrum. Ozon tar dör på bakterier och tar bort dålig lukt. I höstas tog jag in en hink vatten från vår damm. Efter att ha kört i ozon några gånger så var stanken borta och det var drickbart även om det inte var så gott. affe kokat på vattnet var i alla fall helt ok enligt hon som drack det. Till sommaren ska jag få igång min vattenrening i båten. Generatorn är samma som flera köpt. En inverter på 75W och en 12V timer så att den går en halvtimma på natten. Energibehovet är ca 0,5Ah. Just nu väntar jag på en distribution, det är samma anläggning jag använder på vintern för att hålla mögel och dålig lukt borta. Har även beställt en backventil till akvarium, man vill ju inte att vattnet ska tryckas upp i ozongeneratorn när man fyller vatten. Återstående problem är en genomföring för att få in ozonet i tanken. Nästa problem är att mitt vatten i tanken brukar vara bra, det kan bli svårt att märka skillnaden. I värsta fall får jag låta göra en vattenanalys. Det sklle vara kul om fler vill prova, totala kostnaden ligger på ca 300 kr. Funkar det ska jag monter i en rostfri låda med texten Marine water purifier och sälja för 8699 kr till lyckliga båtägare!

post-43065-1394237472,6628_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett intressant och lovvärt projekt! Menar du att ozongeneratorn inte behövs som luftrenare/luktsanerare under sommarhalvåret och då istället ska rena vattnet på heltid?

Jag har för egen del skaffat ett mikrofilter till vatten som jag tänker prova i båten, men inget hindrar ju att man också bubblar lite ozon i tanken då och då för att döda bakterier etc. Tidigare har jag handlat massor av vatten på flaska, men det är både tungt, bökigt och dyrt.

Min ozongenerator tänkte jag använda inne i båten för att hålla borta mögel och dålig lukt även under sommaren. Jag har skaffat en 12V timer och inverter för ändamålet och hoppas kunna köra den på solpanelen (ca 15 min per dag).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På sommaren tycker jag det är ventilation som gäller. Jag kör fläktar mha solpanelerna. Ska ozonet göra nytta får man stänga till. Vilket man ju kan göra om set behövs. Har man dessutom fått bort lukten ur dynor tror jag det klarar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...