Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
gullringen67

svänghjulskåpa volvo

Rekommendera Poster

Jag har varit och hämtat hem en del delar blanannat en gammal B20 120hk motor med en svänghjulskpåa som jag är ganska säker på att den hör till VP 100 drev då den har en gummikudde nedtill för stöd mot akterspegeln. nu ska jag montera ett lite nyare drev. ett från 200 serien. enligt vad jag kan förså så ser drevsköldarna likadana ut från 200 till 280 dreven.

frågan som jag har är om det går att andvända svänghjulskåpan från min B20 jag tycker det verkar väldigt tight mellan avgas röret och gummistödet på kåpan. kan man slipa bort klumpen på kåpan? eller måste jag köpa en annan kåpa?

planen är att så småning om byta motor men jag vill gärna prova med den här motorn först

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kåpan till 100-drevet har en diameter på ca 150mm, där knutbälgen sitter. Kåpan till 200-290- dreven har mindre diameter. Det finns motorer till till 200-280, som hänger i akterspegen, utan främre motorfästen. Gummikudden har en tapp, som sticks in i ett hål i avgasröret. Den ska alltså inte sitta fast i kåpan, utan bara stöda i urtaget i kåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu verkar jag kanske förvirrad men om jag monterar en motor som hänger endast i skölden kan jag då andvända min nuvarade kåpa eller finns det en spec till det som hör till 200 serien.

kåpan går att sticka in i hålet där o-ringarna ligger. hmm. jag får kolla och se om det finns plats

om det krävs en ny kåpa är det någon som vet var man kan hitta en sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kåpan är till ett 100-drev, och du ska montera ett 200-280-drev funkar det inte. Har du en kåpa till t.e.x ett 280, så kan du välja om du vill hänga motorn i skölden, eller om du vill använda främre motorfästen. Gummikudden som sitter i avgasröret har utgått som reservdel, men man kan kanske hitta någon begagnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...