Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Castwebb

Rattfästet på styrväxeln gick av!

Rekommendera Poster

Tja!

När jag för några veckor sedan skulle börja med att dra om elen i båten och lossade ratten ifrån styrväxeln som satt med en mutter och bricka så hade fästet som ratten sitter fast med ärgat fast i styrväxelns axel. jag lossade då de 6 insexskruvar som ratten satt fast med på detta fästet. sen tog jag en avdragare och börja så smått dra loss fästet. Men fästet släpte inte så jag tog och drog åt avdragarmuttern lite till å då knakade det till å sen sprack fästet!

Det problemet jag har nu är att få tag i ett nytt sådant fäste. jag har pratat med watski, hjärtmans, sea sea mm och det finns ingen som har ett sådant fäste, så jag skulle behöva köpa helt ny styrväxel och ratt å fäste.

Men sen fick jag idéen att göra ett nytt fäste istället vilket blir både billigare och passar mitt befintliga styrsystem.

Bilder på det nya fästet under tillverkning se nedan! 

post-10024396-1394237465,0525_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra material denna gången istället för det gamla gjutna fästet!

post-10024396-1394237465,1618_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det ta form och bra mycket kraftigare än det förra fästet som va i gjutjärn!

post-10024396-1394237465,2745_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, men jag får mycket hjälp av min 16åriga kusin som tillverkar själva fästet med översikt ifrån mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...