Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst Lellen

Haveri

Rekommendera Poster

Gäst Lellen

Har någon hört talas om haveri och sjunkande båt på grund av att gummibälg på S-drev spruckit? Hur ska man veta när det är dax att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Alpha drev och 2 bälgar. Den nedre avgasbälgen kan man vara utan då den bara transporterar avgaserna till drevet och ner genom drevet. Den andra (axeln ut) skall vara ok! Kolla om den ser torr och börjar få små sprickor! Byt om du är tveksam! Har inte hört någon konkret historia om båt som sjunkit men vem törs chansa? PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag har pratat med några mekaniker på olika varv, och de säger att det är ingen fara man kan ha samma bälg i 15 år och det syns fortfarande inget ålderstecken på bälgen när dom har gjort ett bälgbyte. Men säkrast är att du själv tar kontakt med ett varv så du får skapa dig en egen uppfattning. mvh N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bälg hade suttit på i 6år när den sprack. Såg detta vid upptagning som tur var... Kolla så den inte är hård och orörlig, då spricker den vid tilltning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla motorbåtsåkare ; det vet ni väl att ni skall byta bälgen varje år på era båtar vi som finns på detta plank har segelbåtar eftersom detta är segelplanket. Och vi byter var 7 18 år efter behov på våra s-drev. = segeldrev. :-Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har då inte hört om någon bälg till s-drev som spruckit, men jag har hört att försäkringsbolagen har åsikter om när bälgen skall bytas (7 år tror jag). På bälgen skall det finnas stämpel som anger tillverknings år och datum men den kan vara svår att se om den förre bytaren inte tänkt på detta, ner med huvud och ficklampa bara :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Att du inte hört om något haveri kan ju tänkas bero på att folk faktiskt byter i tid! Min granne sjöbusen har då bytt på sin 33 fotare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...