Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025
Badpojken

Nybörjare, går all-in 2013

Rekommendera Poster

Hej,

Är helt ny medlem här och har efter ett års funderande bestämt mig för att joina sjölivet.

Köpt mig en Örnvik 640 Pilothouse 07:a och hoppas kunna komma igång med det här till våren. Börjar vägen mot kunskap om en månad på Kustakademin i Gbg.

Kommer använda båten ensam 9 ggr av 10 räknar jag med. Vill mest ut och åka runt om i skärgården för att finna ro.

Har en liten fundering kring att använda båten även vintertid. Är det möjligt att göra det hur som helst eller ska man tänka på några särskilda saker?

Mvh,

Badpojken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till både Maringuiden, och framför allt till båtlivet :-) Hoppas du finner det lika kul (och ibland besvärligt) som de flesta av oss andra.

Tips på användning av båten vintertid... Jaaaa... Har du inte stålförstärkt köl, så undvik att köra där det är som mest is... :-) Sorry, kunde bara inte låta bli... Ibland -eller ofta- kan du få sådana svar av oss... Men det hoppas och tror jag att du tål... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. längtar tills man kan komma ut första gången. Det börjar redan kosta på det här men det finns ju tråkigare saker att lägga pengarna på :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sällar mig till övriga välkomnanden och medger att jag smålog lite när du skrev att det redan börjat kosta på...

Ett gammalt talesätt inom båtvärlden: En båt är ett hål i havet fodrat i trä (nuförtiden oftare plast) där man öser ner pengar.

Sen finns andra talesätt som passar bra, och som kanske har lite mer positiv klang:

Smakar det så kostar det och Det kostar att ligga på topp. För mig är pengarna oviktiga i sammanhanget...hur värderar man livskvalité, livsglädje och det största intressen man har?

Jag brukar säga så här när någon frågar hur jag kan lägga så mycket pengar på båten: Bäten är för mig som en semesterresa. Ska man åka på semester så ska man inte snåla när man väl åkt iväg utan unna sig det man vill. Kan man inte göra det så kan man lika gärna stanna hemma och spara tills man har råd att unna sig. Samma är det med båten, man ska unna sig det man vill ha annars kan man lika gärna strunta i ha båt.

Detta är alltså min personliga uppfattning och jag har full respekt att andra kan tycka annorlunda. smiley

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värme i hytten för vinterkörning är väl nästan nödvändigt för att hålla rutorna fria från imma.

Har du inombordare kan du ju ta värme från den.

Problem om du kör i is och issörj är ju kylvattnet till motorn.

En riktig srömbildare är säkert bra men svindyrt.

Jag och många med mig har köpt en enkel billig dränkbar länspump från Claes Olsson. Fungerar alldeles utmärkt. http://thallatha.blogspot.se/2010/03/vill-du-bada.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du badpojken, för det första. En hobby/livsstil kan man inte sätta ett pris påcool, för de andra Välkommen både hit å framför allt till ditt nya båtliv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...