perampere 0 Postad 11 Februari , 2013 Hej, Var och tittade på en båt i helgen som enligt ägaren skulle vara en Fjord Alicraft 27. Har dock inte hittat någon informasion som tyder på att det funnits något Alicraft 27 skrov så det är väl troligast att det är en 26:a. Jag har förstått att det är samma skrov som Ali Alholmen 26, dock utan hardtop. Enligt uppgift ritad av Odd Simonsen Arendal och ursprungligen kallad Alicraft Norlight. Är det någon som kan något om dessa båtars historia? De verkar vara tillverkade på lite olika platser och under olika namn. T.ex. under vilken tidsperiod kallades de för Fjord Alicraft? Den här båten är dessutom väldigt ovanlig då den har en stor akterruff vilket jag inte sett på någon Ali Alholmen eller Alicraft 26. Kan det vara så att detta faktum gjort den 1 fot längre och därmed kallas Alicraft 27. Inte mycket information på nätet om denna båt eller om Alicraft båtar överhuvudtaget. Tydligen fanns det tidiagre en Alicraftweb på http://home.c2i.net/jarhans/ men den sidan verkar nedlagd trist nog. Är det någon som vet vem som låg bakom den websidan? /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perampere 0 Postad 5 Mars , 2013 Jag köpte båten som nämns ovan men tykcer det är konstigt att ingen på formumet vet något mer om båten? Bifogar en bild framifrån. Den verkar likna en Ali Alholmen men med akterruff i detta fall. Förre ägaren påstår att den heter Fjord Alicraft 27 och är byggd på 80-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser