Gå till innehåll
tisdag 09 september 2025
Stevemedselcon

Vinterprojekt bygga dator för navigering

Rekommendera Poster

Hejsan,

Kom precis på att ett av mina vinterprojekt skall bli att bygga en navigationsdator till båten. Nu när windows 8 kommer som är optimerat för pekskärmar så tror jag att man kommer kunna bygga en ganska vettig dator. Problemen som jag har sett är ju att hitta en skärm som fungerar bra i soljus samt tål fukt. Jag kommer dock ha min inne i båten så jag har inte detta problem. En annan viktig sak är att barnen ska kunna spela spel och titta på film så jag måste kunna ha flera skärmar.

Någon annan som har funderingar på detta?

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade själv i liknande banor för ett några år sedan. Fann då att det finns (fanns?) skärmar som uppfyller dina krav. Minns inte exakt var, men vill minnas att de bl.a. visades på båtmässan. Tror att du kan googla dig fram. För min del slutade det med att att jag köpte en tabletdator från Solteknik en Peknav som den kallades. Kör fortfarande Fugawi på den och är mycket nöjd. Den verkar inte finnas kvar i deras sortiment, men det  spelar ju miondre roll för dig som vill bygga själv. Vad som däremot kan spela roll är att Solteknik under lång tid har kunnat leverera olika GPS/fdatorlösningar för navigation och verkar vara mycket bevandrade inom området. Kanske du kan få tips om lämpliga skärmar där. Bra att ha att göra med. (Nej, jag gör inte reklam för Solteknik, även om det kan låta så.)

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter också och pillar med dator-delen. Min väg bygger dock inte på pek-skärm, av ekonomiska skäl.

Jag bygger på en Laptop som jag som bäst håller på att montera bort skärmen från. Bygger en plexilåda för att miljöskydda skärmen.

Jag kommer att köra XP då jag inte litar på 8an än och XP är relativt lätt drivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byggde nyligen något som skulle vara grejen för dig, jag använder min dator för något annat men det skulle vara idealdatorn för båten också. Jag använde ett mini-itx moderkort. De har fördelen att de har allt nödvändigt inbyggt, ljudkort, grafikkort, nätverkskort, processor och vissa har dessutom wlan. Det moderkort jag valde har passiv kylning dvs. man har ingen fläkt för processorn. Mini-itx är små och nätta med sina 17x17 cm och går därför att bygga in lite var som helst.

Har man tur hittar man ett moderkort som går att köra direkt på 12 volt. Själv anväder jag en nätdel avsedd för fordon som går att mata med 12 - 30 volt dc. För att ytterligare få ner strömförbrukningen använder jag en ssd-hårdskiva. Det hela behöver ungefär 10 watt på tomgång och max ungefär 60 watt. Eftersom det inte finns en enda rörlig del så är datorn dessutom helt ljudlös. Ssd-hårdskivorna är snabba, att starta ett hyggligt rent xp går på några sekunder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

En annan har ju plockast ihop datorer av delar förr i tiden.

Men det jag inte förstår är om man nu ändå har det inomhus å inte vill ha pekskärm vad är det för fel med att ta en enkel laptop bara. Det finns ju strömförsörjningsmöjligheter utan att behöva gå över 220V adaptern ? Enda orsaken skulle vara att slippa rörliga delar som tex Hdisken. Det kan man klara med en USB sticka på laptoppen åsså.

Sedan mina Herrarl Jag skulle aldrig ha något spel eller annat på den datorn jag har till navigation. Ungarna får spela på andra maskiner. Säkerhetstänk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju bara svara för egen del och huvudskälen är två. Dels är inomhus ett relativt begrepp i min lilla båt och dels vill jag montera datorn undanstoppad (där den får plats helt enkelt) och montera skärmen mot skrovet över navbordet.

Håller helt och fullt med om att nav-datorn skall vara ren från annan verksamhet. Jag överväger till och med att köra med dubbla (för att jag kan och då har backup eller kan välja att köra olika delsystem på respektive dator).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haver tvenne PC inomhus och vanliga kontorsskärmar senaste från loppis á 50 Skr.

Skärmarna fungerar bra även då solen lyser på dom.

PCena är från återvinningen. För navigering behövs inte så stora prestanda.

http://lasselundell.se/pcnav.html

post-571-1394237349,589_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tittat mycket på din sida, inte minst för inspiration. Mycket gedigen. Hittar dock inte någon uppgift på ungefärlig strömförbrukning (en avgörande faktor för min del men naturligtvis inte för motor-folk).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm något är skumt här på MG när det gäller trådar..

Jag har kollat på olika moderkort och tror att man ska ha ett litet som har allt på plats redan från början. Kalman laptops har vi i alla fall på båten men det är ganska skönt att ha en fast monterad skärm för navigering. Sen är det mest för att det är roligt som man bygger en.

När det gäller det här med att ha spel på samma maskin så är tanken att jag ska ha dubbla botbara diskar (SSD) på maskinen för att eliminera eventuella problem som det kan innebära att ha massa annat skräp på maskinen. Jag har dessutom en 12 garmin på flybridge så utan navigatorinstrument lär jag inte bli.

Jag har hittat pekskärmar på 15 på dustin för ca 3000:-

Kul att flera är intresserade.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket ström drar det, men i motorbåten har jag 2 generatorer. och nästan obegränsat med ström.

I segel båten kör jag med plotter, som via batterier matas med solenergi. :-)

http://lasselundell.se/if.html

post-571-1394237349,638_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...