Nimbus10 0 Postad 30 November , 2012 Hej Skall byta överbygget på båten min. Någon som vet var man kan få tag i aluminiumskruv med eller utan packning? Skall vara aluminiumfärgade . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 368 Postad 30 November , 2012 Eftersom aluminium är en mjuk metall undrar jag om det ens existerar..? Man brukar väl nita med popnitar i monell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 30 November , 2012 Skruvbutiken.se har aluminiumskruv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 30 November , 2012 Aluskruv finns men ska de vara starka då är de inte alufärgad längre men gul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 30 November , 2012 Alubatar är nestor när det gäller AU. Men dilemmat är att vill du bra hållfasthet så har du korrossion som ett brev på posten. AU korroderar mindre men hållfasteheten är väldigt dålig för skruvförband. Om det är en plastbåt du skruvar i så skulle jag använda syrafast , men va ändå ngnt försiktig då de inte är lika hållfasta som vanligt stål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 30 November , 2012 Vi hade alla möjliga alubultar på varvet men tyckte det är bara skit. Syrafast får man akta sig för de skruva man lätt för hård och man får smörja de, säkert om man går upp i storlek. Ingen kul och såga genom en m16 på ett omöjligt ställe för att nån klantskalle inte ha använd fett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 30 November , 2012 Absolut har du helt rätt. Men om man anväder tillräckliga brickor. (och som du skriver smörjer ordentligt) Så tror jag att det är rätt alternativ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 30 November , 2012 Hur funkar rostfritt i kombination med aluminium, med tanke på galvaniska strömmar? Måste man inte isolera bulten galvaniskt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 30 November , 2012 Jo, säkert under vattenlinjen men det är inte alltid möjligt som till ex. på vattenjet. Brukar montera de med keramikfett och sen finns det alltid en massa anoder på de. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 30 November , 2012 Jo jag minns det från brandbåten och det här var väl 1998 att hela gummisargen på styrbordsidan ramlade av för att de rostfria skruvskallarna ätit upp bordläggningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 30 November , 2012 Inte bara rostfritt som äter där, gummi innehåller mycket kol och leder bra. Det är många som gör fel där. Själv håller jag på med en ny fenderlist till mina båtar. http://www.fenderinnovations.nl/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 30 November , 2012 Kan också tänka mig att ju saltare vattnet är ju fortare går det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 30 November , 2012 Ser fina ut dessa Hollänska fenderlister. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 30 November , 2012 Visst salt,gummi och alu går inte ihop. Det går bra om den är limmat mot skrovet men skruvat bruka blir problem. Kommer alltid fukt i mellan.Har bytt en del gummi på KBV båtar och då se man att det ärga som f#n. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser